Overslaan en naar de inhoud gaan

4 praktische tips voor succesvolle branded content gericht op vrouwen

Vier praktische tips die ervoor zorgen dat jouw branded content campagne, gericht op vrouwen, opvalt én blijft hangen.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
7 praktische tips voor succesvolle branded content gericht op vrouwen
© 7 praktische tips voor succesvolle branded content gericht op vrouwen
7 praktische tips voor succesvolle branded content gericht op vrouwen
© 7 praktische tips voor succesvolle branded content gericht op vrouwen

Opvallend genoeg wordt nog best vaak de opdracht gegeven - na het aanleveren van heel veel materiaal voor een branded content campagne: “maak maar iets leuks”,  of “verzin maar wat”, of “ik wil iets met een viral”. Deze campagnes worden, ondanks alle inspanningen, helaas vaak geen succes.

Wanneer wordt een branded content campagne wel een succes? Met deze checklist, waarin vier praktische tips staan die ervoor zorgen dat jouw branded content campagne, gericht op vrouwen, opvalt én blijft hangen.

Tip 1: Het briefingsformulier

Voordat de redacties, vormgevers, fotografen e.d. starten met het produceren van de branded content is het van essentieel belang dat je afspraken met elkaar maakt en de verwachtingen (KPI’s) met elkaar bespreekt. Pas als de doelstellingen, focus, do’s en don’ts, looptijden, wel of niet afkopen van content en afspraken helemaal transparant zijn, dan kan de branded content productie beginnen. Goede en succesvolle branded content valt en staat bij een volledig ingevuld briefingsformulier. Dit formulier is dé checklist voor o.a. doelstellingen, focus, verwachtingen, routings en KPI’s van de campagne. Als alle doelstellingen helder zijn, dan is het formulier binnen een half uur ingevuld en kan de productie beginnen. 

Tip 2: Advies van de commerciële redactie

De commerciële redacties die verantwoordelijk zijn voor de merken kennen de doelgroep én de merken door en door. Ze weten niet alleen wat werkt en aansluit bij de doelgroep, maar ook waar de doelgroep niet op aanslaat. De merken luisteren namelijk echt goed naar hun doelgroep. En de doelgroep bij het ene merk kan significant anders zijn dan bij het andere merk. Met alle insights en learnings die er voorhanden zijn, hebben deze redacteuren een ‘zesde zintuig’ ontwikkeld voor wat werkt, waar de doelgroep interesse in heeft en waar de gevoeligheden liggen. Met andere woorden: waar gaat de doelgroep op aan? Dit doen zij door middel van het bedenken van ‘haakjes en insteken’ voor de campagne. Indien er akkoord is gegeven op het haakje, dan kan er begonnen worden met de productie.

Tip 3: Focus

Focus klinkt als een toverwoord in branded content en dat is het ook. Probeer niet teveel boodschappen in één branded content verhaal te vertellen. Een lezer onthoudt meestal drie dingen, dus probeer niet alles te willen vertellen over je merk of dienst wat niet relevant is voor de doelgroep en deze productie. Houd de boodschap concreet en probeer het belangrijkste over te brengen. Durf hierin keuzes te maken.

Tip 4: Geen merknaam in kop/titel

Roger Verdurmen zei het ook al in zijn artikel: “Te veel het merk noemen in de tekst zelf ergert de lezer en schiet het doel voorbij”. Maar ook het noemen van het product of dienst in de kop/ titel van het artikel werkt niet goed bij branded content. Namelijk, goede branded content moet zo redactioneel mogelijk aan voelen voor de lezers zodat zij de inhoud écht interessant vinden. Daardoor werkt het niet goed om het merk in de kop / titel te noemen, omdat het dan te commercieel wordt en de doelgroep het minder snel gaat lezen. Overigens geldt dit ook voor logo’s en campagnebeeld. Dit kan voor branded content te commercieel overkomen en dan werkt stockbeeld beter. 

Benieuwd naar de overige tips? Lees verder op dpggrow.nl.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in