Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijswinnende campagne Dranquilo helpt om aan te geven dat je niet drinkt

Alcohol drinken is de norm. Om daar verandering in te brengen, is een nieuwe term ontwikkeld: Dranquilo.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Prijswinnende campagne Dranquilo helpt om aan te geven dat je niet drinkt
Prijswinnende campagne Dranquilo helpt om aan te geven dat je niet drinkt

Inspiratie voor een nieuwe campagne kun je overal vandaan halen, uit je eigen omgeving, via social media, door te reizen maar ook door te kijken naar anderen. En al helemaal door te kijken naar campagnes die een prijs hebben gewonnen. Wij lichten daarom een aantal cases uit die zijn bekroond met een SAN Accent: dé prijs van, voor en door adverteerders.

De case

Bijna 1 op de 5 Nederlanders zou minder alcohol willen drinken. Dat voornemen blijkt vaak nog lastig te verwezenlijken door de sociale druk: alcohol drinken is de norm. Om daar verandering in te brengen, is een nieuwe term ontwikkeld: Dranquilo. De term is gebaseerd op het Spaanse 'tranquilo', dat 'kalm aan' betekent en staat dus voor 'kalm aan met drank'. 'Dranquilo' moet net zo'n fenomeen worden als Bob en mensen helpen om op een luchtige manier aan te geven dat je niet, of minder, drinkt.

Het concept

Een campagne van de overheid over minder alcohol drinken moet natuurlijk niet betuttelend zijn. 'Dranquilo' laat op luchtige wijze zien dat geen of minder alcohol drinken heel normaal is en je niet buiten de groep valt als je geen alcohol drinkt. In ruim tien commercials komen verschillende doelgroepen en situaties voorbij. In iedere situatie kiest de hoofdrolspeler er bewust voor om 'dranquilo' te blijven. Voor sommigen gaat dat over een rondje overslaan, voor anderen gaat het bijvoorbeeld over een avond of een maand. Zo wordt een nieuwe norm zichtbaar.

Media- en middelenstrategie

Om Dranquilo neer te zetten als een nieuwe norm voor heel Nederland, was het belangrijk om in de campagne veel verschillende doelgroepen te laten terugkomen. Daarom is ervoor gekozen om veel korte video's te ontwikkelen: tien video's van tien seconden.

Doordat in de video's steeds andere doelgroepen centraal staan, bouwt de campagne aan een breed gedragen nieuwe sociale norm. De meerjarencampagne is gelanceerd in het straatbeeld met buitenreclame en de video's zijn via social media ingezet. De term werd meteen goed opgepakt in de media: van RTL Nieuws tot Beau en NPO Radio 1.

Dranquilo werd binnen drie weken al uitgeroepen tot 'woord van de week' door de woordbewaarder van de Dikke Van Dale. Zo draagt een optimale middelenstrategie bij aan het bouwen van een nieuw maatschappelijk fenomeen!

Annette Menheere, communicatiestrateeg bij Ministerie van VWS, en Judit de Graaff, accountdirector van Roorda reclamebureau, vertellen meer over hun succesverhaal 'Dranquilo' op dpggrow.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in