Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft reizenwebsite Reizendeals.nl opgedragen om zijn website aan te passen en consumenten duidelijker te informeren over zijn aanbod. Het bedrijf heeft dit inmiddels gedaan, aldus ACM.
Verrassing
Reizendeals lag al lange tijd onder vuur van consumentenorganisaties. Het verkoopt reizen met een verrassingselement via een veilingsysteem onder tijdsdruk. Bij dit soort reizen is meestal een aantal kenmerken niet bekend, zoals het land van bestemming, de accommodatie en het vliegveld voor vertrek en aankomst.
Wel wordt er een prijs gegeven, maar ook daar zat ook een soort van ‘verrassingselement’ in. Zowel Nederlandse als Belgische consumenten klaagden over de extra kosten die niet vermeld waren, maar wel moesten worden betaald.
Het was ze niet duidelijk dat de prijs niet voor twee personen was, maar dat het geboden bedrag nog eens verdubbeld moest worden. Ook waren verplichte kosten die bovenop de prijs kwamen niet in de prijs opgenomen.
Lopende zaak
Daarnaast was het voor consumenten onduidelijk dat zij bij een winnend bod direct vastzaten aan de reis. Sommigen dachten dat zij nog in het biedingsproces zaten en konden afzien van de reis. Dit werd juist relevant voor ze omdat de prijs voor de reis veel hoger uitpakte dan waarop ze geboden dachten te hebben.
Reizendeals werd een lopende zaak voor consumentenorganisaties. De Europese Centrum voor de Consument België waarschuwde herhaald voor de praktijken, en op 19 oktober besteedde consumentenprogramma Kassa aandacht aan de werkwijze van Reizendeals.
Dit dreigde volgens Kassa met een kort geding om de uitzending ter voorkomen omdat de klachten in de uitzending gedateerd zouden zijn.
Reizendeals zelf stelde dat ze de consument volledig informeert en dat de teksten op hun site zijn afgestemd met de Autoriteit Consument en Markt. Ook stuurde het een schriftelijke reactie naar Kassa waarin het meldde dat het tv-programma ‘vooral gedateerde en foutieve informatie’ zou verstrekken. Reizendeals zelf claimde zich aan alle wet- en regelgeving te houden.
Op vingers getikt
Dat is saillant want achteraf blijkt Reizendeals al anderhalve week eerder, op 8 oktober, door de ACM op zijn vingers te zijn getikt en gemaand om zijn site en informatie aan te passen. De ACM heeft dit vandaag naar buiten gebracht, eerder was volgens een woordvoerder procedureel niet mogelijk.
ACM dwong Reizendeals de totaalprijs voor twee personen te tonen en de biedknop aan te passen, zodat het voor de consument duidelijk is dat hij moet betalen als hij de veiling wint.
Ook moesten alle verplichte extra kosten van de reis in de prijs zijn opgenomen en diende de totaalprijs worden getoond vóórdat de consument definitief een bod kan doen. Dat is juist bij een veilingsysteem met zijn tijdsdruk van belang, aldus ACM.
Reizendeals moest deze aanpassingen voor 20 november 2024 hebben doorgevoerd. Het werd een dwangsom in het vooruitzicht gesteld van 8.000 euro per week met een maximum van 80.000 euro.
Dwang werkt
Uiteindelijk lukte de ACM met dwang wat consumentenorganisaties met hun kritiek niet voor elkaar kregen. Reizendeals heeft de opgelegde maatregelen om haar website aan te passen uitgevoerd.
Kassa laat desgevraagd weten dat met het tonen van de totaalprijs voor 2 personen aan een van de belangrijkste consumentenbezwaren is tegemoetgekomen.