Nederlandse horecaondernemers kunnen potentieel 437 miljoen euro extra omzet genereren met een beter aanbod van alcoholvrij en -arm bier. Dit beweren althans craft beer-merk Lowlander en marktonderzoeker Future of Food Institute (FoFI), die daar in gezamenlijkheid onderzoek naar deden. Dat onderzoek toont namelijk aan dat de vraag naar zogeheten ‘no & low’ bieren (horeca-slang voor 0.0 bieren en bieren met een laag alcoholpercentage), blijft groeien. ‘Vooral onder Gen Z en millennials.’
Zo drinkt vier van de tien Nederlanders minder alcohol dan vijf jaar geleden, en geeft bijna een kwart van de Gen Z'ers aan te willen minderen. Maar liefst 25 procent bestelt vaker alcoholarme dranken, en bij millennials is dat zelfs 1 op de 3. De conclusie van Lowlander en FoFI? ‘Horecaondernemers die hierop inspelen, trekken niet alleen nieuwe gasten aan maar profiteren ook van hogere marges: gemiddeld 5 procent meer dan regulier bier en 12 procent meer dan frisdrank.
Geen sterkere varianten meer
Het onderzoek komt niet uit de lucht vallen, want Lowlander speelt in op deze trend door vanaf 2025 volledig te focussen op no & low bieren. Het merk lanceert drie nieuwe botanische bieren en stopt met het produceren van sterkere varianten. ‘We willen het makkelijker maken om minder alcohol te drinken door kwalitatieve opties aan te bieden,’ aldus oprichter Frederik Kampman.
January and summer
Naast Dry January zijn vooral de zomermaanden populair voor minder alcoholgebruik, gedreven door gezondheidsredenen zoals meer energie en fitter worden. Lowlander steekt alvast zijn vinger op: ‘Voor de horeca biedt dit volgens ons kansen om een bewuster drinkende doelgroep aan te spreken.’
Het is een stevige keuze die Lowlander hiermee maakt. De craft beer-hoek staat nu eenmaal ook (of liever gezegd; vooral) bekend om de zwaardere bieren (IPA’s, Dubbels, Tripels). Bovendien zijn er veel spelers die reeds aanhaken bij no & low. Vanuit de brouwers, maar ook door kombucha-makers en dranken die een beetje in de familie zitten. We vragen aan Kampman hoe Lowlander zich hierin kan onderscheiden en – misschien nog wel een grotere vraag – hoe Lowlander zijn fans van de normal & high-bieren erbij houdt en tegelijkertijd nieuwe doelgroepen weet aan te trekken.
‘We houden onze focus op het gebruik van botanicals (kruiden, specerijen, fruit, red.) om natuurlijk smaakvolle bieren te brouwen. We hebben over de jaren geleerd dat juist door het gebruik van deze botanicals onze bieren minder of geen alcohol nodig hebben om vol smaak en kwalitatief goed te zijn.’
‘Hiervoor zetten wij een variëteit van acties en activaties in die zich allemaal centreren om zoveel mogelijk mensen te laten proeven dat de Lowlander bieren vol smaak en karakter zijn. Van sampling-activaties op evenementen en festivals, tot specifieke trial packs in de retail en de introductie van een jaarrond programma in de horeca met ondersteunende zichtbaarheid en activatie.’
‘Onder andere door te laten zien wat een goed aanbod van no & low dranken doet voor de horecaondernemer qua incrementele volume en omzetkans, maar ook hoe je daarmee bepaalde doelgroepen kan aanspreken.’
‘We hebben zelf gezien met onze eigen horecagelegenheid in Amsterdam-Noord en de samenwerking met duizend kwalitatieve en vooruitstrevende horeca ondernemers in de rest van Nederland dat no & low bieren juist zorgen voor additionele omzet.’