Liefde voor het werk begint met aardig zijn voor elkaar

Het wordt tijd dat we in de creatieve sector stoppen met ongefundeerde meningen roeptoeteren, bepleit Nutbey.

Lucas Nutbey, director of strategy bij Dept,

Eind 2024 leek zo’n beetje iedere merkexpert, strateeg, designer of marketeer een mening te hebben over de rebranding van Jaguar. De nieuwe koers van het automerk werd massaal afgebrand, nog voordat deze echt was ingezet. Daarmee is Jaguar het jongste slachtoffer in een lange rij merken die publiekelijk door vakgenoten bekritiseerd wordt. Vaak gebeurt dit met weinig tot geen kennis van de business uitdagingen, doelstellingen en daarmee de briefing en strategie. In een industrie waarin creativiteit – en daarmee eigenheid, durf en vertrouwen – cruciaal is voor succes, is dit misschien wel het stomste wat we elkaar kunnen aandoen.

Nieuwe campagne Jaguar

Iedereen die weleens een pitch of andere belangrijke presentatie heeft gegeven om zijn of haar ideeën te verkopen, kent de emotionele rollercoaster die daarbij komt kijken. Van groot enthousiasme tot een bijna existentiële crisis over je eigen kunde en van een gevoel van trots tot een allesoverheersende angst dat het nooit meer goedkomt. Dit maakt ons werk aan de ene kant ontzettend leuk en bijna verslavend, maar tegelijkertijd ook kwetsbaar en soms zelfs eng. De passie, tijd en energie die wordt gestoken in het vinden en bedenken van een doordachte oplossing kan niet worden onderschat. Het presenteren hiervan aan de opdrachtgevers en (hopelijk uiteindelijk) de echte wereld is alleen daarom al enorm spannend. Het minste wat je als maker mag hopen, is dat degenen die feedback geven, de moeite hebben genomen om de context, vraag en bedachte oplossing echt te begrijpen voordat zij hun oordeel vellen.

In een industrie waarin het bijna het hele jaar door prijzen regent, is hier meer dan genoeg tijd en ruimte voor. In goed onderbouwde juryrapporten wordt vaak haarfijn de vinger op de zere plek gelegd. Hier leer je van en het helpt je om het de volgende keer beter te doen. Wat niet helpt is op een digitaal dorpsplein luidkeels verkondigen waarom merk X en bureau Y er een potje van hebben gemaakt. Juist in ons vak moet het uitsteken van je kop boven het maaiveld worden aangemoedigd. De wetenschap dat er vakgenoten zijn die ongevraagd - en op basis van halve informatie - hun ongezouten mening met de wereld delen draagt hier in mijn ogen niet aan bij. 

Ons vakgebied verandert en we hebben nieuw en divers talent nodig dat in staat is hier de komende jaren op een andere manier invulling aan te geven. Hiervoor is een omgeving nodig waarin er ruimte is om te experimenteren en anders naar problemen en oplossingen te kijken: want als we doen wat we deden, krijgen we wat we kregen. Dit vraagt niet alleen om een andere aanpak van zowel merken als bureaus maar vooral van ons als individuen: we moeten twee keer nadenken voordat we het internet vertellen wat we ergens van vinden. Onder aan de streep willen we allemaal hetzelfde: oplossingen bedenken en maken die opvallen, resultaat behalen en eigen zijn. En geloof me, dat is een stuk makkelijker als je niet bang hoeft te zijn voor ongevraagd commentaar uit onverwachte hoek. Laten we dus wat bedachtzamer en aardiger voor elkaar zijn. 

Wat ik van de rebranding van Jaguar vind? Dat zeg ik lekker niet (meer).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie