Overslaan en naar de inhoud gaan

Programmamakers

Kan John de Mol een commercial verzinnen? En kunnen Diederick Hillenius, Lode Schaeffer of Joeri Bakker een programma bedenken?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Antwoord op vraag a: ik denk het wel.
Antwoord op vraag b: ik denk het niet.
Amsterdam wordt meer en meer de reclame- én tv-hoofdstad van Nederland. RTL schijnt nu ook te willen verkassen naar Amsterdam, nadat eerder Endemol en Eyeworks al vertrokken. IDTV en SBS zitten er al. Kortom, veel tv-mensen zitten in Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

De reclamewereld zit ook goeddeels in Amsterdam. Komen die gasten elkaar nou nooit tegen, denk je dan. Zitten ze in andere kroegen? Hebben ze andere werktijden? Interesseert het vak van de ander ze niet?
Als reclamemakers tv kijken, kijken ze dan alleen commercials? Of zien ze ook wel eens een programma? En andersom?
Het rare is: ze hebben toch echt vaak dezelfde klanten. De grote merken willen zowel tijdens het reclameblok als binnen de programma’s communiceren.

Al die klanten zijn op zoek naar Het Idee.
Een commercial-idee. Of een programma-idee.
Dat laatste is net even lastiger. Want een programma, tja, dat is iets waar kijkers dus echt naar willen kijken. Een half uur of een uur lang. Een commercial probeer je weg te zappen, maar soms ben je te laat en dan denk je als consument: ach, best aardig. Of niet.

Stelling: reclamemakers kunnen geen programma’s bedenken.
En dat is jammer. Het zou mooi zijn als ze het eens zouden proberen. Wie weet worden ze net zo goed als John de Mol.
Voor wie het nog niet door heeft: John de Mol, oppercreatief van de lage landen, is weer in topvorm. Tien jaar na de verkoop van Endemol aan Telefonica (12 miljard in ouderwetse guldens) is ‘ie met Talpa bezig met een hernieuwde zegetocht langs de wereldzenders.

De Mol denkt altijd groot. Hij denkt echt vanuit de consument en ontwikkelt tv-formats voor een groot publiek. ‘Ik hou van Holland’ en ‘Daten in het donker’ zijn programma’s die de hele wereld over gaan. De Mol neemt weer in alle grote landen ter wereld, zoals onlangs in Rusland, belangen in producenten. En doet dus datgene waar de rest van de Amsterdamse creatieve scene vooral over praat: Nederland creatief op de kaart zetten.
Pak de gids er eens bij. Ik hou van Holland, Wie is de chef, So you think you can dance, Das je goed recht. Kunnen de veelbekroonde creatieven nou niet zulke programma’s bedenken?
Of willen ze het gewoon niet?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in