Overslaan en naar de inhoud gaan

Oud-Hollands succes in nieuwe Nike commercial

Vanavond was de nieuwe commercial van Nike voor het eerst wereldwijd (in 32 landen) op TV tijdens de rust van de Champions League-finale.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De film duurt maarliefst 3 minuten en we zien 14 voetballers (plus een tennisser en een basketballer) voorbijkomen. Geen van hen is Nederlander. Of dat iets zegt over de prestaties van onze huidige generatie voetballers, durf ik niet te voorspellen.

related partner content for mobile comes here

Toch is de Nederlandse inbreng in de film groter dan die van elk van de voetballers. De muziek die gebruikt wordt is namelijk afkomstig van een LP uit 1971 van de Nederlandse rockband Focus.

Het nummer ‘Hocus Pocus’, beroemd om zijn unieke mix van hardrock en jodelen, werd destijds als grap geschreven. Jan Akkerman zat in de een gitaarrifje te spelen en Thijs van Leer beantwoordde dat op clowneske wijze met wat gejodel. Het nummer werd in 1973 de allereerste Nederlandse top-10 hit in de U.S. en Canada.

De band Focus viert dit jaar zijn 40-jarige bestaan en toert nog in binnen- en buitenland. Platenmaatschappij Red Bullet (van Willem van Kooten, alias Joost den Draaijer) heeft ‘Hocus Pocus’ speciaal ter gelegenheid van het WK voetbal opnieuw .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in