Spreker op Marketeer of the Year 2010: Alexander Osterwalder
3 juni aanstaande wordt de Marketeer of the Year 2010 gekozen, tijdens het gelijknamige evenement in het Elicium (in de RAI) in Amsterdam. De Zwitser Alexander Osterwalder, auteur van het boek Business Model Generation, is 1 van de key note sprekers op dit evenement. Molblog sprak even kort met hem, over zijn boek en over de toekomst van marketing.
In zijn boek deelt Alexander Osterwalder het businessmodel op in 9 bouwstenen (denk aan inkomsten, middelen, doelgroepen, samenwerkingsverbanden). Vervolgens vraagt hij de lezer om de bouwstenen opnieuw te bekijken, met in het achterhoofd de nieuwe tijd waarin we leven.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaWant: ‘De grenzen tussen industrieen vervagen en veel modellen komen samen’, zegt Osterwalder: ‘Het is tijd voor een beter analysemodel maar ook een simpelere, gezamenlijke taal, zodat iedereen in het bedrijf het proces begrijpt waar men doorheen moet, op dit moment.’
De inhoud van het boek in powerpoint:
Business Model Innovation Matters View more presentations from Alexander Osterwalder.
Het boek kende zelf ook een nieuw businessmodel: Osterwalder verzamelde samen met co-auteur Pigneur 470 co-creators uit 45 landen om zich heen, die een klein bedrag betaalden (tussen de 24 en 243 dollar) om ideeen te mogen geven. Onder de Nederlandse co-creators namen als Ronald van den Hoff, Marco Derksen en Erwin Blom.
Met dit geld werden de eerste 5000 boeken bekostigd. Die waren na 8 weken uitverkocht, dankzij de gratis buzz van de co-creators, die ook allemaal genoemd worden in het boek.
Osterwalder is expliciet over de toekomst van marketing: ‘Marketing zoals we die kennen is bijna dood, maar het komt terug in een andere vorm. De belangrijkste verandering is dat de nieuwe businessmodellen in de toekomst de marketing zullen doen en de producten zullen verkopen. Van push naar pull. Neem Apple: dat is een succes door de combinatie van een sterk businessmodel, een goed product en een sterk ecosysteem. De marketing werkt ondersteunend. Het merk heeft een holistische strategie, men ziet het grote plaatje. Zet dat nu eens naast Sony: een bedrijf dat vroeger de revolutionaire walkman had, maar nu met een ouderwetse productiecultuur zit, waar men eerst de producten maakt om ze dan met een marketingpush in de markt probeert te zetten. Ze vergeten echter samen te werken.’
Moeten marketeers streven naar een plek in de boardroom? Osterwalder: ‘Iedereen wil in die boardroom. Logistiek, marketing, operations, techniek. Het wordt er maar druk. Je zult, naast een up-to-date businessmodel, ook nieuwe manieren moeten vinden om deel te nemen aan het strategische proces.’
‘Het boardroom-perspectief is verkeerd. Je moet het omdraaien. Bij het maken van een nieuw businessmodel zul je moeten werken met multidisciplinaire teams, allen met verschillende perspectieven, afkomstig uit alle onderdelen van de organisatie. Het gaat om de mix.’
‘Voor marketeers liggen hier kansen. Zij zijn immers de mensen die alles weten van de doelgroep. Zij zouden het voortouw moeten nemen bij de creatie van deze multidisciplinaire teams. Het moet gaan om het creeren van nieuwe businessmodellen, het creeren van waarde.’
Osterwalder blogde recent over SunEdison, de Amerikaanse marktleider in zonne-energie. Het bedrijf bedacht een manier voor bedrijven om kostenloos te beginnen met zonne-energie:
A Business Model for Solar Energy - SunEdison View more presentations from Alexander Osterwalder.
Naast Osterwalder spreken ook topmarketeers Geert van Kuyck (Philips), Hans Hagenaars (ING) en Rene Repko (Hema) over de toekomst van het marketingvak. En delen de 3 genomineerden voor Marketeer of the Year hun ervaringen. Het programma kun je bekijken op moty.marketinglive.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid