Peter van Leeuwen is zelfstandig marketing-communicatiestrateeg. Zoon Ernst-Jan werkte de afgelopen vijf jaar op het global account Ahold Delhaize en is sinds dit jaar binnen het retailteam van Google, verantwoordelijk voor Colruyt Group. Ernst-Jan: ‘Het is ontzettend interessant om te kijken hoe we een merk het beste bij de klant kunnen laten landen. Dat is toch wel het speelveld waar ik me, net als mijn vader, graag in beweeg.
Peter: ‘Sinds twaalf jaar werk ik als zelfstandig adviseur en help ik organisaties die in verandering zijn bij hun marketing-communicatie-uitdagingen. Dat doe ik nu bijvoorbeeld voor de universiteit Leiden waar ik de marketingafdeling leid. Daarnaast help ik bedrijven bureaupartners te selecteren. Dat deed ik bijvoorbeeld voor de Hema, KPN, Under Armour en de Rabobank. Verder adviseer ik diverse creatieve bureaus.’
Op de vraag of Ernst-Jan aangestoken is door Peter om het marketingvak in te gaan, komt direct een bevestigend antwoord. ‘Vroeger toen ik nog jong was en thuis woonde, werkte mijn vader in de reclame, waar hij thuis aan de eettafel vol enthousiasme over vertelde en liet hij ons op tv de commercials zien, die het bureau waar hij dan werkte, had gemaakt. Supercool natuurlijk. Ik ging vroeger ook wel eens mee naar opnames en heb zelfs een keer meegespeeld in een commercial voor het werven van dagbladbezorgers. De enthousiaste manier waarop hij vertelde hoe een merk een bepaalde boodschap in de markt wilde zetten en hoe dat zich dan vertaalde in een tv-commercial, vond ik toen al heel intrigerend.
Later, toen ik voor een opdracht voor mijn opleiding commerciële economie een marketingplan moest maken voor Kia, was de hulp van mij vader essentieel om het plan naar een hoger niveau te tillen. Als echte bureauman heeft hij meegedacht over de communicatiestrategie. Dat heeft ertoe bijgedragen dat we uiteindelijk de reis naar Zuid-Korea hebben gewonnen.’
We volgen het marketingvak allebei met veel precisie.
Waarin lijken jullie op elkaar? Ernst-Jan: ‘We zijn allebei nogal ambitieus, perfectionistisch, heel kritisch op onszelf en we volgen het marketingvak allebei met veel precisie.'
Het laat zich raden, als de mannen bij elkaar zijn, gaat het ongetwijfeld veel en vaak over het ‘vak’. Ernst-Jan: 'Wij praten inderdaad veel over marketing- en communicatieontwikkelingen, over de manier van zaken aanpakken. Bij ons is de scheidslijn tussen hobby en werk heel dun. Ik vind het nog steeds heel interessant te horen hoe mijn vader tegen het vak aankijkt en vice versa’
Probeer het oude merkdenken vast te houden en hol niet van het ene performance-succesje naar het volgende.
Peter: ‘Mijn boodschap is: probeer je te richten op het langetermijndenken, probeer dus het oude merkdenken vast te houden en hol niet van het ene performance-succesje naar het volgende. Ik vind het leuk om als oude knar, jonge generaties hiervan te overtuigen. Creatieve bureaus, die ik ook regelmatig begeleid, zijn vaak goed in het creatief-strategische stuk, maar zijn minder bezig met de vraag hoe je van een servet een laken wordt. Gelukkig ontstaat er bij de jonge generatie steeds meer aandacht voor mijn pleidooi. Daarnaast zie ik ook hoe het marketingvak verandert met zoveel nieuwe kanalen en techniek, en daar helpt Ernst-Jan mij dan weer bij.’
Ernst-Jan knikt: ‘Dat vind ik trouwens ook het leuke van mijn werk bij Google, die voortdurend veranderende dynamiek van het digitale marketingvak. Momenteel bevinden we ons in een nieuwe fase van innovatie, aangedreven door de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). En zeker ook heel leuk om mijn vader daarvan op de hoogte te houden.’
Lees ook
- Craft Eén gezin, vier reclamemakers: 'In het begin van onze carrières deelden we alles'
- Carriere Seema en Anita Sharma: over de Concorde en het zweefvliegtuig
- Carriere Arthur en Jascha Hoogendijk openen graag nieuwe deuren
- Carriere Tom en Bas Plinsinga, broers en regelneven
- Carriere Marcella en Yvette Beekman: ‘Wij zijn gepassioneerde reclamemensen’