Succesvolle tijdschriften in een uitdagend landschap: ‘De abonnee is het fundament’
Veel tijdschriften hebben het moeilijk, maar er zijn ook succesverhalen te noteren.
Veel tijdschriften hebben het – al jaren – moeilijk, maar in een landschap met circa 1.100 verschillende betaalde printmagazines zijn er ook titels die juist een groeiende oplage en inkomsten noteren. We duiken in de successen van De Groene Amsterdammer, Max Magazine, Saar Magazine en de innovaties rondom Libelle en Donald Duck. Ook blikken we vooruit op de uitdagingen voor 2025.
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidDat de magazines met de sterkste positie het voornamelijk van lezersmarkt inkomsten moeten hebben is niet echt verrassend. Dit beeld is in de laatste 15 jaar al duidelijk een item geweest. De sterkste magazine titels hebben altijd een veel hogere lezersmarkt gehad. Het halfslachtige digitale transformatie beleid heeft een belangrijke rol gespeeld. Keuzes tussen digitaal of papier, verkeerde inkomstenverwachtingen van digitale advertentie inkomsten versus 'hardere' lezersmarkt inkomsten, verwaarlozing van het papieren product ten faveure van het digitale product en het niet maken van duidelijke keuzes ten faveure van de verschillende 'content producten'.
In de basis hebben uitgevers vanaf de digitale start vooral een keuze gemaakt voor gratis digitale content en dat het erg lang heeft geduurd om dit beleid om te buigen. Voor het gros van de lagere frequentie magazines is het altijd een worsteling gebleken om substantiële digitale inkomsten te realiseren.
De negatieve oplageontwikkelingen van magazines waren voorspelbaar en grotendeels onontkoombaar. Al was het maar omdat er in vroege tijden te veel 'missed opportunities' zijn geweest om daadwerkelijk een brede uitgeef strategie te ontwikkelen. Een uitgeef strategie die zoals in het artikel beschreven gebaseerd is op een brede invulling van waardevolle redactie/content, beleving en infotainment in alle verschijningsvormen die denkbaar zijn.
De symbiose van de alle relevante verschijningsvormen en een duidelijke meerwaarde van de activiteiten zullen in de toekomst de strohalm zijn zijn voor een gezonde exploitatie van 'magazines'. Tussen quotes weliswaar want op termijn zal dit model ook niet langer haalbaar zijn. Als de exploitatie van het papieren product voor het gros ook niet langer haalbaar zal blijken door toegenomen distributie en grondstofkosten en verversing van nieuwe lezers in de 'jongere' leeftijdscategorieën stokt.
Hopelijk hebben tegen die tijd voldoende partijen een constructieve omslag gemaakt om op basis van een heldere strategische waarde invulling een nieuwe platform onafhankelijke toekomst te creëeren, gebaseerd op die mensen die het redactionele product kunnen waarderen.