Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: springende dolfijnen en verdrietige teksten

Wat win je als merk als je inspeelt op dolfijn-video’s?
Dolfijnen die uit het water springen met regenboog
Dolfijnen die uit het water springen met regenboog

In de snelle wereld van social media volgt de ene virale trend de andere razendsnel op. De laatste sensatie? Springende dolfijnen in vrolijke TikToks, gecombineerd met deprimerende of zelfspottende teksten. Hoewel deze visuele meme al langer rondzwerft, barstte de trend pas echt los toen het nummer Symphony van Zara Larsson en Clean Bandit uit 2017 opnieuw viral ging op TikTok.

related partner content for mobile comes here

Zelfspot!

De 'euforische dolfijnen-trend' is een geniale mix van vrolijke, luchtige beelden van springende dolfijnen, gecombineerd met sombere of zelfkritische teksten zoals 'My boyfriend’s cheating on me' of 'I’m depressed'. Deze schijnbare tegenstelling raakt precies de kern van de ironische en zelfbewuste humor die zo kenmerkend is voor Gen-Z. De dolfijn-visuals gingen al een tijdje rond op het internet, maar toen gebruikers deze beelden koppelden aan Larsson's Symphony, werd de trend écht groot.

Zara Larsson sprong zelf mee op de trein. Ze plaatste TikToks in hetzelfde format en paste zelfs de visuals tijdens haar optredens aan – haar fans kwamen massaal opdagen met opblaasbare dolfijnen. Grote merken zoals Hilton pakken ook hun kans en haakten ook in op de trend, wat zorgde voor nóg meer zichtbaarheid.

Klik hier voor een voorbeeld.

 

Sleutel tot succes.

Wat kunnen we hiervan leren? In een snel veranderend social media landschap is het essentieel om relevant te blijven. En dat lukt door in te spelen op virale content – maar alleen als het op een authentieke manier gebeurt. Gen-Z waardeert humor en echtheid, en die twee elementen zijn precies wat deze trend zo succesvol maakt. Merken die slim inspelen op deze dynamiek kunnen niet alleen zorgen voor meer engagement, maar blijven ook top of mind bij een jonger publiek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in