Premium

Dit zijn de eerste Nederlandse kerstcommercials

Jumbo, Albert Heijn, Schoonenberg, Intratuin, Praxis en de Postcode Loterij zijn er vroeg bij dit jaar.

Voor Frank Lammers valt er weinig te lachen in de Jumbo-kerstcommercial.

Zoals het in Nederland goed gebruik is om pas een kerstboom in huis te halen als Sinterklaas op de boot naar Spanje zit -op 6 december- lanceren ook de meeste retailers hun kerstcommercial ná pakjesavond. Toch is er dit jaar een aantal merken dat de ongeschreven regel verbreekt: op het moment van schrijven hebben Intratuin, Schoonenberg, Praxis en Postcode Loterij hun kerstspot al in de etalage gezet. 

Daarnaast zijn het Jumbo en Albert Heijn die een zogeheten teaser cq preview van hun kerstcommercial naar buiten hebben gebracht. Bekijk hieronder alle kerstcommercials tot nu toe op een rijtje. 

De 'Whamster' van Albert Heijn

De kerstcommercial van Albert Heijn draait niet om de hamster, maar de Whamster. Zo zien we in de kerstspot doodleuk good old Andrew Ridgeley voorbij onze eigen Ilse lopen, begeleid door de kersthit onder de kersthits: Last Christmas. Wat de Wham-zanger precies in de Appie te zoeken heeft, zal op 6 december moeten blijken. De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko. 


 

Komt het bij Jumbo voor elkaar?

Kerstmis draait om familie en daarom zal het geen verrassing zijn dat Jumbo de eigen Jumbo-familie centraal zet in z'n kerstcommercial. 'Komt het deze kerst wel voor elkaar? Vanaf 6 december zie je het', zo luidt de ietwat geheimzinnige boodschap. Nieuw dit jaar is dat er -naast Frank Lammers- voor niemand minder dan Dr. Love Robert ten Brink een rol is weggelegd in de spot. De campagne is ontwikkeld door Hotel L'Amour.


 

Niets meer missen dankzij Schoonenberg

Bij hoortoestellenbedrijf Schoonenberg wordt -net als vorig jaar- benadrukt hoe belangrijk het is om 'mee te kunnen doen' tijdens de feestdagen - of je nu slechthorend bent of niet. Indie Amsterdam ontwikkelde wederom de campagne. 

Schoonenberg: 'Kerst is de tijd van gezellige onderonsjes aan tafel, sfeervolle muziek en mooie verhalen tijdens het diner. Voor de meesten de normaalste zaak van de wereld, maar voor mensen met gehoorverlies kunnen de feestdagen juist veeleisend zijn. Met de campagne laten we zien dat je dankzij onze hoortoestellen niets meer hoeft te missen van de mooiste tijd van het jaar.'

Intratuin en de kerstclichés

Kerst begint vroeg bij Intratuin, aldus het tuincentrum zelf. Zo zijn de 57 winkels in Nederland omgetoverd tot 'magische kerstshows' en een nieuwe campagne, ontwikkeld door Havas Lemz, moet dat onder de aandacht brengen. 

Tot en met december gaan de winkels van Intratuin (en ook in België en Duitsland trouwens) door het leven volgens het concept Verwonderland. Er wordt duidelijk de nadruk gelegd op 'de winkelbeleving', wat -ten opzichte van de concurrentie- meer waarde heeft dan 'gemak en goedkoop', aldus Intratuin. Net als vorig jaar wordt deze winkelervaring in de campagne uitvergroot, maar de keten gaat nu naar eigen zeggen een stapje verder. 

Havas Lemz: 'De clichés rondom kerst kennen we allemaal. Hoewel we er misschien een haat-liefde-relatie mee hebben, verlangen we allemaal diep van binnen naar het typische kerstgevoel om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Door al die elementen in te zetten verbinden we een bezoek aan Intratuin direct aan het echte kerstgevoel.'

De zingende voordeuren van Postcode Loterij

Een klassieke kerstcommercial is het niet, maar een eindejaarscampagne keuren we ook goed: die van de Postcode Loterij. In de spot kijken en luisteren we naar 'zingende voordeuren' die symbool moeten staan voor de deelnemers van de loterij in duizenden postcodes in Nederland. De deuren zingen een remake van het bekende nummer 'We all stand together' van Paul McCartney. De campagne is ontwikkeld door reclamebureau Alfred. 

Praxis viert 'Sinterkerst'

Praxis heeft wederom z'n Sint- en kerstcommercial gecombineerd, waarin wordt geopperd om vóór Pakjesavond een kerstboom in huis te halen. De campagne is net als vorig jaar ontwikkeld door reclamebureau Alfred.

Alfred: 'We bedachten vorig jaar al de lifehack 'Kerstboom voor Sint, maar dit jaar was er een extra uitdaging, omdat Black Friday extreem laat valt. En omdat je daar als retailer niet onderuit kunt, konden we met onze kerstcampagne 'pas' vanaf 1 december live.'

De Britse kerstcommercials

Er is altijd baas boven baas: de Britten zijn al wekenlang in hogere kerstsferen. Onze eigen kerstcommercialspecialist Patrick Severein zette er 56 (!) op een rijtje; van Coca-Cola en Disney tot John Lewis. Bekijk ze hier.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie