Sinterklaas zit ein-de-lijk op de boot naar Spanje en dat kan in Nederland-reclameland maar één ding betekenen: kerstcommercials. Dat wil zeggen, die van de supermarkten. Retailers als Intratuin en Praxis schitteren al langer met hun kerstassortiment in de reclameblokken.
Vandaag lanceren Albert Heijn, Jumbo, Plus, Lidl en Aldi officieel hun kerstcampagne. Wat valt op? Albert Heijn springt voor zijn doen uit de band met de inzet van de kerstklassieker Last Christmas. Zo heeft Wham-zanger Andrew Ridgeley een gastrol in de campagne en is de bekende videoclip van veertig jaar geleden geheel in AH-stijl nagebootst. Jumbo heeft op zijn beurt niet één, maar vier kerstcommercials ingezet. In elke commercial staat de kerstmis van een van de vier familieleden centraal en ook dr. Love Robert ten Brink maakt zijn opwachting in de campagne.
Verder zet Plus in z'n kerstcommercial 'de buurt' centraal en wordt er wederom samengewerkt met Stichting Thuisgekookt. We kijken naar ondernemer Johan die de plaatselijke kerstmusical organiseert. Opmerkelijk genoeg is de campagne níet van de hand van reclamebureau Energize, dat de afgelopen jaren de vaak goed ontvangen kerstcommercials van Plus ontwikkelde.
Daarnaast heeft Lidl -net als voorgaande jaren- een adaptie uit het buitenland uitgebracht. De Lidl Deals worden achterwege achtergelaten, waar de discounter nu 'de magie van het delen' voor de bühne brengt. Tot slot legt Aldi de focus op 'feestelijke producten voor nog feestelijkere prijzen'. De kijker thuis mag raden wat precies de (zeer lage) prijs is van de kerststol, schouderrollade en oliebollen. Overigens is de eerste spot vandaag pas uit, de overige twee volgen maandag.
ALBERT HEIJN
Voor de kerstcommercial van Albert Heijn is de kerstklassieker Last Christmas van Wham van stal gehaald. Het is voor het eerst dat het nummer én een remake van de videoclip in een Nederlandse tv-commercial worden gebruikt.
Geïnspireerd door de originele videoclip moet de kerstcommercial 'het gevoel van saamhorigheid en warmte rond kerst' tot leven brengen, aldus de recent tot B Corp-gecertificeerde supermarkt. Ook schittert de intussen 61-jarige Wham-zanger Andrew Ridgeley samen met Harry de hamster in de campagne.
Wanneer zijn familie hem mogelijk thuislaat tijdens de kerstvakantie, droomt hamster Harry -op de klanken van Last Christmas- over een magische kerst met sneeuwballengevechten, een versierde boom en een feestelijke tafel omringd met familie en vrienden. Uiteindelijk wordt zijn droom werkelijkheid en gaat Harry natúúrlijk kerst vieren met Ilse, Bart en de rest van de familie. De commercial genaamd Whamster zit vol verwijzingen naar de videoclip van Last Christmas, van het chalet in de sneeuw, de zwaaiscène bij de skilift tot de romantische taferelen aan de kerstdis.
Johan van der Zanden, marketingdirecteur Albert Heijn: 'We brengen een eerbetoon aan een legendarische kersthit, die ook nog eens veertig jaar bestaat. De commercial geeft het nostalgische kerstgevoel in een modern jasje. We willen Nederlanders deze kerst laten genieten van traditionele smaken en gerechten met een trendy twist, zoals de garnalencocktail van Aperol Spritz en de dirty chai latte tiramisu met madeleines en pistache.'
De kerstcommercial, ontwikkeld door TBWA\Neboko, wordt naast televisie uitgerold via online video, social media en op de winkelvloer.
Credits:
Merk: Albert Heijn
Bureau: TBWA\Neboko
Productie: HolyFools in samenwerking met Make, AH Studio
Music: Public Audio
Offline editing: Studio Bellamy
Postproductie: Ambassadors
Social: Boomerang
Media: Dentsu
JUMBO
Waar de kerstcommercial van Jumbo vorig jaar tamelijk bescheiden van aard was, pakt het Brabantse familiebedrijf dit jaar uit met maar liefst vier verschillende kerstcommercials. Ook krijgt de Jumbo-familie bezoek van niemand minder dan dr. Love Robert ten Brink. Het betreft de eerste grote kerstcampagne van Hotel L'Amour voor Jumbo.
In de campagne staat de boodschap 'Kerst voor elkaar' centraal. 'De boodschap is tweeledig, want met kerst ben je er voor elkaar, het is een feest van samenzijn. Anderzijds komt het helemaal voor elkaar met de betaalbare kerstproducten van Jumbo', zo is te lezen in de persverklaring.
In de vier spots wordt de bekende reclamefamilie gevolgd in aanloop naar het kerstdiner. Elk gezinslid maakt iets bijzonders mee, waardoor uiteindelijk een bont gezelschap bij elkaar aan tafel komt. Voor bijvoorbeeld dochterlief is kerst nog niet helemaal in kannen en kruiken; ze mist haar vakantieliefde uit Italië. Maar gelukkig schiet mister All you need is love Robert ten Brink te hulp, waardoor alle vier de commercials eindigen in een happy together-plot...
Jumbo is zodoende een partnership aangegaan met de kerstspecial van het RTL4-programma All you need is love. Robert ten Brink is naast de kerstcommercial te zien in verschillende social media-uitingen van Jumbo, plus bij onder meer een dating-event in een van de winkels.
Jorieke de Vries, marketingdirecteur Jumbo: 'De GRP-druk is hoog in deze weken, dus hebben we -om het wear out-effect te voorkomen- vier verschillende commercials gemaakt die in elkaar haken. Met de boodschap 'Kerst voor elkaar' willen we laten zien dat het niet uitmaakt hoe je de feestdagen doorbrengt, het gaat erom met wie je bent. Met zo'n 650 kerstproducten heeft Jumbo alles in huis om de feestdagen gemakkelijk en smaakvol te laten verlopen.'
De campagne wordt uitgerold via televisie, radio, print, outdoor, social media en huis-aan-huisfolders.
Credits:
Jumbo: Jorieke de Vries, George van Ravenswaaij, Tessa Meusen, Sanne van Eijk
Bureau: Hotel l’Amour en Buro Jumbo
Productiemaatschappij: Supereasterfeather
Regisseur: Sven Super
DOP: Ruzbeh Babol
Executive producer: Arjan Oosterveer
Producer: Chantal Bartels
Post Producer: Beer Ravenhorst
Offline edit: Kim Hinrichs
Sound: Public Audio
Post productie / Grading: De Grot
Muziek licensing & re recording: Tom Tukker
PLUS
Plus speelt in zijn tv-commercial net als het afgelopen jaar in op 'de betrokkenheid bij de buurt' en daarnaast 'betaalbaar en goed eten'. We zien wederom Plus-ondernemer Johan uit Langekerk die de hoofdrol speelt.
Hij laat in de kerstcommercial zien hoe hij met lokale producten en het sponsoren van de plaatselijke kerstmusical een 'feestelijke en betaalbare kerst binnen handbereik' realiseert. Met de luchtige boodschap en pay-off 'Voor de mooiste kerst hoef je niet ver weg' moet Plus zichzelf in een 'nieuw daglicht' zetten. Er is bovendien wederom een samenwerking met Stichting Thuisgekookt aangegaan.
Wat opvalt is dat de campagne niet zoals afgelopen jaren door reclamebureau Energize is ontwikkeld, maar door de freelance creatief Jan-Willem Smits. Hij bedacht en ontwikkelde het afgelopen jaar al vaker campagnes voor Plus. Het betreft daarnaast het laatste werk van marketingmanager Okke Wiarda, die Plus recent heeft verlaten.
Plus: 'In een tijd waar consumenten op zoek zijn naar zowel kwaliteit als betaalbaarheid, laten we zien dat Plus alles in huis heeft om de feestdagen compleet te maken. Goed eten hoeft niet ingewikkeld te zijn en het hoeft ook niet van ver te komen. We geloven in de kracht van lokaal en betaalbaar, zonder in te leveren op kwaliteit.'
De campagne wordt uitgerold via televisie, online video, print en op de winkelvloer.
Credits:
Plus: Okke Wiarda, Eveline Uittenbogaart
RTV Producer: Koen Barnhard
TVC - creatie: Jan-Willem Smits
Online: 5PM
Regie: Hans Jonkers
Productiemaatschappij: 25fps
Edit: Peter Alderliesten
Grading: Captcha
Voice-over: Studio Levalo
LIDL
Lidl heeft net als voorgaande jaren een adaptie van de kerstcommercial uit het buitenland (bureau: BBDO Germany) uitgebracht. Wel is de kerstcommercial dit jaar in het Nederlands ingesproken; vermoedelijk is de spot bij Lidl inhouse ontwikkeld. Alfred, sinds vorig jaar het reclamebureau van Lidl, is niet betrokken bij de kerstcommercial. De intussen bekende Lidl Deals (bedacht door Alfred) zijn dan ook achterwege gelaten.
Dit jaar staat 'de magie van het delen' in de kerstcommercial centraal. Lidl: 'Lidl Deals is ons campagneconstruct, dat we een aantal keer per jaar laden. Dit staat los van de kerstcommercial, maar je gaat ze zeker nog terugzien tijdens de feestdagen.'
We kijken in de spot naar een familie die tijdens het kerstdiner ontdekt dat hun wensen 'op magische wijze' uitkomen. Terwijl de hele tafel een geweldige tijd heeft, doet de hoofdpersoon juist een ongebruikelijke, onzelfzuchtige wens. Lidl: 'En juist daar ontvlamt de ware magie van kerstmis. We laten zien dat kleine gebaren het grootste verschil kunnen maken. Samen met het Jeugdeducatiefonds roepen we onze klanten op om te doneren en kinderen in armoede te steunen, want ieder kind verdient magische feestdagen.'
De campagne wordt op televisie en via online kanalen uitgerold.
Credits:
Agency: BBDO Germany
Director: Tom Hooper
Mediabureau: Zigt
Team Lidl: Laura Klaver, Cato Sampers, Jeffrey Kok, Percy Peetam, Melanie van Groenou
ALDI
Aldi claimt dit jaar 'De allerlekkerste kerst, voor de allerlaagste prijs'. De focus ligt zodoende op 'feestelijke producten voor nog feestelijkere prijzen'. In de verschillende tv-commercials zien we die producten verleidelijk in beeld, terwijl de hoofdrolspelers klaar zitten om aan te vallen.
Zij moeten wel even geduld hebben, want eerst laat de bekende Aldi-stem de kijker thuis raden wat de prijs is. Met tromgeroffel wordt de spanning opgevoerd, terwijl het de hoofdrolspelers zichtbaar moeite kost zich te beheersen...
Anders dan de andere supers brengt Aldi vandaag de eerste spot uit, waar de overige twee maandag 9 december zullen volgen. Het gaat om de luxe stol (zie onder), schouderrollade en oliebollen.
De campagne is ontwikkeld door Joe Public, sinds dit jaar het vaste reclamebureau van Aldi. Ook heeft De Reclamefabriek aan de campagne meegewerkt, die naast televisie wordt uitgerold via radio, outdoor, folders en social media.