Ook dit jaar zijn de kerstcommercials the talk of the town. De kerstpret begon overigens vroeg: ver vóórdat Sinterklaas op de boot naar Spanje zat, waren het Jumbo, Albert Heijn en Kruidvat die het Nederlandse publiek warm maakten met een teaser van hun kerstcommercial. En ook Intratuin, dat eind november de primeur had, was er snel bij.
Daarna ging het rap en presenteerden op de dag der dagen -6 december- Lidl, Plus, Aldi en later Bol hun kerstassortiment in de reclameblokken. En nog diezelfde avond mocht onze nationale kerstcommercialkenner Jordi van de Bovenkamp zijn favoriet kiezen bij talkshow Beau op RTL4. Traditiegetrouw was het de Staatsloterij die vervolgens niet met een kerst- maar oudejaarscommercial naar buiten kwam.
Voor wie echt niets wil missen en graag het overzicht bewaart, heeft Adformatie álle Nederlandse kerstcommercials op een rijtje gezet. Veel kijk- en leesplezier!
Een 'stralende kerst' met Sun
Sun laat kerst stralen. Dat is althans de belofte in de kerstcampagne van het Unilever-afwasmerk. De social-campagne is ontwikkeld door Storyboard en Four Creating en heeft influencers Niek Roozen en Bibi Loomans in de hoofdrol.
Met de campagne, die op TikTok en Instagram te zien is, speelt Sun in op de stress die mensen zouden ervaren tijdens de voorbereidingen van het kerstdiner. Sun: 'Anders dan andere merken laten we geen reguliere kookinspiratie zien, maar helpen we om de keuken na afloop van het kerstdiner weer stralend achter te laten.'
'Tijdens kerst komen we graag samen voor gezelligheid en lekker eten, maar de stress van een kerstdiner en de rommel die het geeft kan veel mensen tegenhouden om er echt van te genieten of zelfs aan te beginnen. Met de campagne laten we zien dat de Brilliant Shine Plus-vaatwascapsules je helpen ontzorgen, zodat je tijd hebt voor wat echt belangrijk is: genieten van tijd met vrienden en familie, zonder alle vieze afwas', aldus Sun.
In de social-campagne bereiden acteur Niek Roozen en tv-chef Bibi Loomans samen 'op geheel eigen wijze' het kerstdiner voor. De twee laten zien hoe je met de juiste hulpmiddelen (lees: de Brilliant Shine Plus-capsules van Sun) de feestdagen soepel laat verlopen.
De onverwachte beloning van Staatsloterij
Het beproefde reclamerecept 'lach-traan-dier-muziek' lijkt de Staatsloterij als geen ander in de vingers te hebben. Ook dit jaar wordt in de oudejaarscommercial niet van het emo-construct afgeweken, hoewel het dier -in dit geval hondje Dibbes- nu geen hoofd- maar een bijrol heeft. Het verhaal draait om Tom die een helpende hand uitsteekt naar zijn oudere buurvrouw. Een kleine moeite waarvoor hij geen tegenprestatie verwacht, maar waarvoor hij onverwachts toch wordt beloond. De commercial moet benadrukken hoe 'iets moois' kan ontstaan 'als we naar elkaar blijven omkijken', aldus business director Michael Kastelijns.
'Het maken van een klein gebaar kost weinig moeite, maar kan voor de ander een groot verschil maken. We laten -net als voorgaande jaren- zien dat het winnen van dertig miljoen euro de op één na mooiste prijs is en dat het échte geluk vaak in iets kleins zit', zegt Kastelijns. 'Het is een klein verhaal dat echt op de menselijke relatie zit. Met een plottwist en een vleugje humor. Maar het draait vooral om naastenliefde.'
De campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, wordt uitgerold op televisie, social media, online video, radio, outdoor en in de retailkanalen waar oudejaarsloten worden verkocht. De vocalen worden dit jaar verzorgd door de Ierse zanger Gavin James met het nieuwe nummer 'Once in a lifetime'.
Bol is de winkel van 'kerstfixers'
De 360-kerstcampagne van Bol is opgedeeld in twee fases, elk gericht op een specifieke doelgroep. In de eerste fase mikte de webwinkel op mensen die niet konden wachten tot Sint het land uit was: de vroege kerstfixers. De tweede fase is gericht op een breder publiek. Met een zogeheten social first-aanpak wil Bol inspelen op de 'mediaconsumptie' van verschillende doelgroepen door aanwezig te zijn op meerdere kanalen tegelijkertijd.
Bol: 'Deze kerst draait om het fixen van 'kerstuitdagingen' en het creëren van bijzondere momenten. Hoewel kerst een feestelijke tijd vol lichtjes en cadeaus is, kan de voorbereiding soms best stressvol zijn. Iedereen kent het wel: de jaarlijkse zoektocht naar het perfecte cadeau, een kerstboom uitzoeken, de uitgebreide familieplanning en de eeuwige strijd met kerstlampjes die in de knoop zitten. Bol staat klaar om te helpen, met een uitgebreid assortiment, handige tips en inspirerende voorbeelden.'
Sociale kanalen spelen een steeds belangrijke rol in de 'klantreis', meent Bol. 'Ze worden niet alleen gebruikt voor dagelijks contact, maar steeds vaker ook voor het zoeken naar producten, het doen van aankopen en als zoekmachine. Om beter in te spelen op het veranderende consumentengedrag, hebben we ervoor gekozen om in de kerstcampagne meer de focus te leggen op digitale kanalen, met een grotere investering in social-content.'
De campagne, die is ontwikkeld door Dept, wordt uitgerold via televisie, outdoor, online video, radio en social-kanalen van TikTok en Snapchat tot Tinder en Instagram.
Hema haalt wederom Takkie en Siepie van stal
Takkie en Siepie spelen de hoofdrol in de kerstcommercial van Hema, die 'niets minder dan een ode aan de fantasie' is, aldus reclamebureau Hotel L'Amour.
De lat zal voor Hema hoog liggen; het afgelopen jaar wist het warenhuis samen met Siepie een Gouden Loeki met z'n kerstcommercial te winnen. En de knuffelbeesten waren ook in de Sintcommercial van Hema te zien.
De boodschap nu: geluk zit 'm vaak in kleine dingen. In de tv-spot kijken we naar een oudere heer die een flashback krijgt naar de jaren '50, toen hij met zijn 'zelfgemaakte' Siepie en Takkie speelde. Die waren toen net voor het eerst verschenen in de boeken van Annie M.G. Schmidt. Helaas voor de heer in kwestie liep het verhaal toen niet goed af, maar dat is reden te meer voor een emotioneel weerzien met zijn favoriete knuffels.
De muziek in de spot staat op naam van Barbara Streisand. De campagne (productie: Better Call Sol) wordt naast televisie via online kanalen uitgerold.
Lies van Kruidvat wordt verliefd
De kerstcommercial van Kruidvat draait -net als vorig jaar- om het thema 'Iedereen verdient een mooie kerst'. In de hoofdrol zien we het vertrouwde gezicht van single mom Lies, daarnaast maken we kennis met hondje Costa en een nieuwe buurman die behoorlijk bij Lies in de smaak valt...
Waar in 2022 de kinderboerderijdieren een mooie kerst kregen en in 2023 gezinnen in armoede werden gesteund met onder meer een kerstsingle, staat dit jaar Lies in de schijnwerpers, want ook zij verdient een mooie kerst, zo laat Kruidvat weten. Na vier jaar op de Nederlandse televisie erkent ze, hangend op de bank met haar hondje Costa, wel een beetje behoefte aan love te hebben. Costa grijpt zijn rol als matchmaker en zet zijn de plan in gang. Lies heeft niets in de gaten, tot een toevallige ontmoeting bij (natuurlijk) Kruidvat, die leidt tot een date met de nieuwe buurman in kwestie.
De campagne is ontwikkeld door DDB Amsterdam en wordt breed uitgerold: op televisie, via online video en social media, POS, huis-aan-huisfolders en via influencers.
De 'Whamster' van Albert Heijn
Voor de kerstcommercial van Albert Heijn is de kerstklassieker Last Christmas van Wham van stal gehaald. Het is voor het eerst dat het nummer én een remake van de videoclip in een Nederlandse tv-commercial worden gebruikt.
Geïnspireerd door de originele videoclip moet de kerstcommercial 'het gevoel van saamhorigheid en warmte rond kerst' tot leven brengen, aldus de recent tot B Corp-gecertificeerde supermarkt. Ook schittert de intussen 61-jarige Wham-zanger Andrew Ridgeley samen met Harry de hamster in de campagne.
Wanneer zijn familie hem mogelijk thuislaat tijdens de kerstvakantie, droomt hamster Harry -op de klanken van Last Christmas- over een magische kerst met sneeuwballengevechten, een versierde boom en een feestelijke tafel omringd met familie en vrienden. Uiteindelijk wordt zijn droom werkelijkheid en gaat Harry natúúrlijk kerst vieren met Ilse, Bart en de rest van de familie. De commercial genaamd Whamster zit vol verwijzingen naar de videoclip van Last Christmas, van het chalet in de sneeuw, de zwaaiscène bij de skilift tot de romantische taferelen aan de kerstdis.
De kerstcommercial, ontwikkeld door TBWA\Neboko, wordt naast televisie uitgerold via online video, social media en op de winkelvloer.
Komt het bij Jumbo voor elkaar?
Waar de kerstcommercial van Jumbo vorig jaar tamelijk bescheiden van aard was, pakt het Brabantse familiebedrijf dit jaar uit met maar liefst vier verschillende kerstcommercials. Ook krijgt de Jumbo-familie bezoek van niemand minder dan dr. Love Robert ten Brink. Het betreft de eerste grote kerstcampagne van Hotel L'Amour voor Jumbo.
In de campagne staat de boodschap 'Kerst voor elkaar' centraal. 'De boodschap is tweeledig, want met kerst ben je er voor elkaar, het is een feest van samenzijn. Anderzijds komt het helemaal voor elkaar met de betaalbare kerstproducten van Jumbo', zo is te lezen in de persverklaring.
In de vier spots wordt de bekende reclamefamilie gevolgd in aanloop naar het kerstdiner. Elk gezinslid maakt iets bijzonders mee, waardoor uiteindelijk een bont gezelschap bij elkaar aan tafel komt. Voor bijvoorbeeld dochterlief is kerst nog niet helemaal in kannen en kruiken; ze mist haar vakantieliefde uit Italië. Maar gelukkig schiet mister All you need is love Robert ten Brink te hulp, waardoor alle vier de commercials eindigen in een happy together-plot...
De campagne wordt uitgerold via televisie, radio, print, outdoor, social media en huis-aan-huisfolders.
Niets meer missen met Schoonenberg
Bij hoortoestellenbedrijf Schoonenberg wordt -net als vorig jaar- benadrukt hoe belangrijk het is om 'mee te kunnen doen' tijdens de feestdagen - of je nu slechthorend bent of niet. Indie Amsterdam ontwikkelde wederom de campagne.
Schoonenberg: 'Kerst is de tijd van gezellige onderonsjes aan tafel, sfeervolle muziek en mooie verhalen tijdens het diner. Voor de meesten de normaalste zaak van de wereld, maar voor mensen met gehoorverlies kunnen de feestdagen juist veeleisend zijn. Met de campagne laten we zien dat je dankzij onze hoortoestellen niets meer hoeft te missen van de mooiste tijd van het jaar.'
Intratuin en de kerstclichés
Kerst begint vroeg bij Intratuin, aldus het tuincentrum zelf. Zo zijn de 57 winkels in Nederland omgetoverd tot 'magische kerstshows' en een nieuwe campagne, ontwikkeld door Havas Lemz, moet dat onder de aandacht brengen.
Tot en met december gaan de winkels van Intratuin (en ook in België en Duitsland trouwens) door het leven volgens het concept Verwonderland. Er wordt duidelijk de nadruk gelegd op 'de winkelbeleving', wat -ten opzichte van de concurrentie- meer waarde heeft dan 'gemak en goedkoop', aldus Intratuin. Net als vorig jaar wordt deze winkelervaring in de campagne uitvergroot, maar de keten gaat nu naar eigen zeggen een stapje verder.
Havas Lemz: 'De clichés rondom kerst kennen we allemaal. Hoewel we er misschien een haat-liefde-relatie mee hebben, verlangen we allemaal diep van binnen naar het typische kerstgevoel om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Door al die elementen in te zetten verbinden we een bezoek aan Intratuin direct aan het echte kerstgevoel.'
De zingende voordeuren van Postcode Loterij
Een klassieke kerstcommercial is het niet, maar een eindejaarscampagne keuren we ook goed: die van de Postcode Loterij. In de spot kijken en luisteren we naar 'zingende voordeuren' die symbool moeten staan voor de deelnemers van de loterij in duizenden postcodes in Nederland. De deuren zingen een remake van het bekende nummer 'We all stand together' van Paul McCartney. De campagne is ontwikkeld door reclamebureau Alfred.
Praxis viert 'Sinterkerst'
Praxis heeft wederom z'n Sint- en kerstcommercial gecombineerd, waarin wordt geopperd om vóór Pakjesavond een kerstboom in huis te halen. De campagne is net als vorig jaar ontwikkeld door reclamebureau Alfred.
Alfred: 'We bedachten vorig jaar al de lifehack 'Kerstboom voor Sint, maar dit jaar was er een extra uitdaging, omdat Black Friday extreem laat valt. En omdat je daar als retailer niet onderuit kunt, konden we met onze kerstcampagne 'pas' vanaf 1 december live.'
Plus blijft betrokken bij de buurt
Plus speelt in zijn tv-commercial net als het afgelopen jaar in op 'de betrokkenheid bij de buurt' en daarnaast 'betaalbaar en goed eten'. We zien wederom Plus-ondernemer Johan uit Langekerk die de hoofdrol speelt.
Hij laat in de kerstcommercial zien hoe hij met lokale producten en het sponsoren van de plaatselijke kerstmusical een 'feestelijke en betaalbare kerst binnen handbereik' realiseert. Met de luchtige boodschap en pay-off 'Voor de mooiste kerst hoef je niet ver weg' moet Plus zichzelf in een 'nieuw daglicht' zetten. Er is bovendien wederom een samenwerking met Stichting Thuisgekookt aangegaan.
Wat opvalt is dat de campagne niet zoals afgelopen jaren door reclamebureau Energize is ontwikkeld, maar door de freelance creatief Jan-Willem Smits. Hij bedacht en ontwikkelde het afgelopen jaar al vaker campagnes voor Plus. Het betreft daarnaast het laatste werk van marketingmanager Okke Wiarda, die Plus recent heeft verlaten.
De campagne wordt uitgerold via televisie, online video, print en op de winkelvloer.
Lidl kiest adaptie uit buitenland
Lidl heeft net als voorgaande jaren een adaptie van de kerstcommercial uit het buitenland (bureau: BBDO Germany) uitgebracht. Wel is de kerstcommercial dit jaar in het Nederlands ingesproken; vermoedelijk is de spot bij Lidl inhouse ontwikkeld. Alfred, sinds vorig jaar het reclamebureau van Lidl, is niet betrokken bij de kerstcommercial. De intussen bekende Lidl Deals (bedacht door Alfred) zijn dan ook achterwege gelaten.
Dit jaar staat 'de magie van het delen' in de kerstcommercial centraal. Lidl: 'Lidl Deals is ons campagneconstruct, dat we een aantal keer per jaar laden. Dit staat los van de kerstcommercial, maar je gaat ze zeker nog terugzien tijdens de feestdagen.'
We kijken in de spot naar een familie die tijdens het kerstdiner ontdekt dat hun wensen 'op magische wijze' uitkomen. Terwijl de hele tafel een geweldige tijd heeft, doet de hoofdpersoon juist een ongebruikelijke, onzelfzuchtige wens. Lidl: 'En juist daar ontvlamt de ware magie van kerstmis. We laten zien dat kleine gebaren het grootste verschil kunnen maken. Samen met het Jeugdeducatiefonds roepen we onze klanten op om te doneren en kinderen in armoede te steunen, want ieder kind verdient magische feestdagen.'
De campagne wordt op televisie en via online kanalen uitgerold.
Aldi heeft feestelijke prijzen
Aldi claimt dit jaar 'De allerlekkerste kerst, voor de allerlaagste prijs'. De focus ligt zodoende op 'feestelijke producten voor nog feestelijkere prijzen'. In de verschillende tv-commercials zien we die producten verleidelijk in beeld, terwijl de hoofdrolspelers klaar zitten om aan te vallen.
Zij moeten wel even geduld hebben, want eerst laat de bekende Aldi-stem de kijker thuis raden wat de prijs is. Met tromgeroffel wordt de spanning opgevoerd, terwijl het de hoofdrolspelers zichtbaar moeite kost zich te beheersen...
Anders dan de andere supers bracht Aldi vrijdag de eerste spot uit, waar de overige twee later zullen volgen. Het gaat om de luxe stol (zie onder), schouderrollade en oliebollen.
De campagne is ontwikkeld door Joe Public, sinds dit jaar het vaste reclamebureau van Aldi. Ook heeft De Reclamefabriek aan de campagne meegewerkt, die naast televisie wordt uitgerold via radio, outdoor, folders en social media.
De geblesseerde kerstman van World of Tanks
De online game World of Tanks heeft Hollywood-actieheld Jason Statham gestrikt voor z'n kerstcampagne. De 'explosieve blockbuster' waarin Statham tientallen kerstballen opblaast, is ontwikkeld door reclamebureau Matter and Energy in samenwerking met het Nederlandse productiehuis 100% (voorheen Halal).
In de korte film van zes minuten speelt Statham de onwaarschijnlijke stuntdubbel van de kerstman. 'We hebben een reputatie opgebouwd met onze jaarlijkse Holiday Ops-films waarin nieuwe in-game filmster-commandanten worden gepromoot. Dit jaar hebben we Jason Statham achter het stuur van een 40-ton-tank gezet, waarmee we inspelen op het concept van een meta-film-binnen-een-film', aldus World of Tanks.
We kijken naar een explosieve en vooral komische openingsscène die plaatsmaakt voor chaos achter de schermen op een Hollywood-filmset. Wanneer de kerstman gewond raakt, wordt de stuntdubbel opgeroepen... waarna uit de schaduw een van de grootste actiehelden ter wereld stapt. Statham neemt vervolgens de productie over en transformeert de set tot een actievolle show - tot grote frustatie van de regisseur.
De film, die is opgenomen in de Warner Bros Studios in Londen, wordt via online kanalen verspreid.
Vodafone kiest 'gezelligheid boven schermtijd'
De feestdagen draaien om samenzijn en dat doe je toch echt nog altijd zonder telefoon, stelt Vodafone. Toch kan de smartphone die mooie momenten soms in de weg staan en daarom heeft het telecommerk de campagne 'De mooiste momenten beleef je zonder telefoon. Mis ze niet' uitgebracht.
De campagne (bureau Glasnost) gaat verder dan alleen bewustzijn creëren, stelt Vodafone. 'We hebben een website gelanceerd met tips en informatie van experts die je helpen om in gesprek te gaan over schermtijd. We hopen zodoende jongeren en hun ouders handvatten te bieden om dit gesprek op een positieve manier met elkaar te voeren.'
Voor de campagne heeft Vodafone onderzoek gedaan onder zo'n 1.000 jongeren (Panelwizard, 2024) naar schermgebruik binnen het gezin. Hieruit blijkt dat 56% van de jongeren weleens ruzie heeft met hun ouders over schermtijd. Bovendien geven jongeren aan dat ouders ook niet altijd het goede voorbeeld geven: 35% vindt zelfs dat hun ouders verslaafd zijn aan hun telefoon. Daarnaast wil 67% dat hun ouders dezelfde schermtijdregels volgen als zijzelf.
Vodafone: 'Juist rond de feestdagen, waarin schermgebruik vaak piekt, benadrukken we het belang van samen genieten zonder afleiding.'
De campagne wordt uitgerold op social-kanalen Instagram, TikTok en Facebook en daarnaast op televisie, in bioscopen en via influencers.
De Britse kerstcommercials
Er is altijd baas boven baas: de Britten zijn al wekenlang in hogere kerstsferen. Columnist Patrick Severein zette er 56 (!) op een rijtje; van Coca-Cola en Disney tot John Lewis. Bekijk ze hier.
Lees ook
- Campagnes Dit zijn de kerstcommercials van de Nederlandse supermarkten
- Merkstrategie Johan van der Zanden (AH): ‘Als marktleider moet je gewoon ‘Last Christmas’ hebben’
- Campagnes Ook Lies wil liefde in kerstcommercial van Kruidvat
- PR Albert Heijn-klanten kunnen ogen niet geloven door wereldster in kerstreclame
- Campagnes Van een briljante 'whodunnit' tot zingende ovenwanten: dit zijn de beste (en slechtste) kerstcommercials van 2024