Sales voortgang is het beste in output criteria te meten en bij te sturen. Vaak wordt echter commerciële voortgang in b2b bepaald op basis van het aantal uitgaande telefoontjes, klantbezoeken, of kopjes koffie na een beurs. Fysiek klantcontact is daarbij het belangrijkste middel tot het doel: de volgende klantopdracht. Omdat fysiek klantcontact lang niet altijd vanzelfsprekend of wenselijk is, is een andere manier van het meten van voortgang nodig voor succesvol verkopen in b2b.
Diverse inhakers op het WK voetbal 2014 zijn de afgelopen dagen te zien. Daarbij zijn het vooral B2C bedrijven zoals Jumbo en Heineken die het Oranje gevoel creatief-commercieel verzilveren. Waar blijven de betere B2B inhakers tijdens het WK 2014 in Brazilië?!
'Dichterbij de klant' is voor elke B2B speler een must, maar geldt speciaal voor banken en verzekeraars. De Rabobank leek relatief immuun door de kredietcrisis te zeilen, maar kwam eind 2013 alsnog in zwaar weer door de Libor-affaire. Genoeg aanleiding voor een gesprek met Anja Bos, manager marketing communicatie, coöperatie en CRM van de Rabobank Enschede-Haaksbergen.
Is B2B saai? Nee, hoewel: de meeste zakelijke bedrijven doen wel alsof. DHL niet...
Mooi is ‘ie, nietwaar? Deze oneliner is van Hans Molenaar, en siert zijn voorwoord bij het eerder deze week verschenen PIM Trendrapport 2014. Waarde toevoegen anno 2014 begint met verbinden, delen en dienstbaar zijn, zo luidt de inhoud. Lonkend perspectief ook in b2b, of te mooi om waar te zijn?!
Zijn jullie klaar voor de digitale revolutie? Kennen jullie je klanten en prospects door en door? Gaan jullie gegarandeerd de commerciële doelen in 2014 behalen? Alle drie met ‘ja’ beantwoord? Proficiat! In ander geval: deze blogpost biedt hoop.
Wat kunnen b2b -spelers leren van de eerste ervaringen in digitale marketing & marketingautomatisering?
Slecht nieuws voor al diegenen die liefst zonder Google adwords toch op de meest gezochte zoektermen vindbaar willen zijn. Google maakte vanaf deze week het zoekverkeer onzichtbaar. Informatie over wat de meest gebruikte zoektermen in een bepaalde taal of regio (keywords) zijn, gaat vanaf nu in Google’s blackbox. Dat lijkt vooral ongelooflijk zonde. Of is deze stap van Google misschien toch een blessing in disguise?
Brian Solis publiceerde onlangs zijn nieuwste boek ‘What’s the Future of Business [WTF] - changing the way businesses create experiences'. Het accent op beleving is niet geheel nieuw: Joseph Pine en James Gilmore onderstreepten al in 1999 dat het tijdperk van de beleveniseconomie was aangebroken. Solis weet echter 'experience' op geheel eigen wijze in een nieuw, relevant perspectief te plaatsen.
Reclame kan best mooi gemaakt zijn of vermakelijk. Maar reclame stoort vaker dan dat het uitkomt. Op tv, in de auto, tijdens het lezen van een magazine of - helemaal hinderlijk als je de seconden verplicht kijken zit af te tellen - aan het begin van een YouTube video. Ongevraagd, 'disruptive' en soms zelfs gevaarlijk. Zeker onderweg. Wanneer maakt reclame in business-to-business commercie wel indruk? En wat is vaak een slimmer alternatief? Reclame in B2B, 'on the move'.
Bijna wekelijks overkomt het me. Een kennis of soms volslagen onbekende stuurt me de standaard uitnodiging op LinkedIn: “I’d like to add you to my professional network on LinkedIn”. Geen persoonlijk berichtje, directe aanleiding, en evenmin een persoonlijke aanhef. Kan 't nog onpersoonlijker? Onpersoonlijke communicatie is niet alleen onbehoorlijk. Maar vooral ook erg onhandig in B2B, juist in dit digitale tijdperk.
Nederland geniet van een dik pak sneeuw. De huidige witte wonderwereld verleidt tot een lange wandeling, sneeuwballen gooien of het bouwen van een sneeuwpop. Toch vind ik het hoog tijd voor dooi.
Hebben de hunters in het Sales team nog toekomst? In dit digitale tijdperk is in B2B 60% van de koopbeslissing al genomen voordat de prospect openstaat voor contact met een accountmanager of sales directeur. In een exclusief webinar deelde Jay Baer afgelopen week zijn visie op hoe B2B bedrijven hierin het verschil kunnen maken.
Gisteravond, een waterkoude Posthoornkerk in Amsterdam. Erik du Plessis nodigt de aanwezige neuromarketeers direct bij de aftrap van zijn NMSBA lezing uit om wat dichter bij de spreker te komen zitten. Via een boeiende combinatie van theorie, stellingen, interactieve hersenoefeningen en een gevarieerd muzikaal slotakkoord weet Du Plessis het compacte gezelschap in beweging te houden. Mij raakt hij daarbij in ieder geval.
“Gaan jullie met mij de uitdaging aan om het aantal bezoekers op jullie B2B website in 2013 te vervijfvoudigen?!”
‘The future of advertising isn’t advertising’, ‘wordt het tweede en derde scherm binnenkort belangrijker dan het eerste scherm?’ en ‘90% van alle data ter wereld werden de afgelopen 2 jaar geproduceerd’. Drie uitspraken op de #dmexco woensdag en gisteren gehouden in Keulen, Duitsland. Drie grote trends gaan achter deze uitspraken schuil: de Shifting Media mix, Mobile en tenslotte het benutten van Big Data.
“Online werkt alleen in B2C”, “te onpersoonlijk”, en “onze sales moeten gewoon meer kopjes koffie drinken bij prospects” zijn slechts enkele voorbeelden van de vooroordelen over het belang van het online kanaal in business-to-business. Zelf geloof ik meer in het motto van Marcus Sheridan (Sales Lion blog): “In today’s information age of Marketing and Web 2.0, a company’s website is the key to their entire business”.