Briljante Trojaans Paard-viral, door DHL

Is B2B saai? Nee, hoewel: de meeste zakelijke bedrijven doen wel alsof. DHL niet...

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

B2B spelers hebben de neiging &;op safe&; te spelen en in hun marketingcommunicatie vooral nadruk te leggen op rationele en technische koopargumenten. Dat is niet alleen gevoelsmatig zo, diverse onderzoeken de afgelopen decennia onderstrepen dat. Alsof de zakelijke klant niet primair een mens van vlees en bloed is. Tot liefst 99% van zijn beslissingen vanuit het onbewuste neemt. En primair door emotie en instinct wordt gedreven.

In een wereld waar de hoeveelheid content met de snelheid van het licht groeit is &;me too&; content echt niet meer voldoende. Content dient relevant, tijdig, persoonlijk te zijn. Het is daarbij zaak om echt onderscheidend te zijn. Waarom een ogenschijnlijk saaie, zakelijke oplossing niet sexy maken? Het kopen van aandacht via tv-commercials of search engine advertising is steeds minder effectief: reclame wordt niet alleen steeds duurder maar bovendien steeds vaker wordt weggezapped of simpelweg genegeerd. Tijd voor een andere aanpak dus.

DHL laat zien hoe &;t ook kan. In een briljante campagne, waarbij een 21e eeuws Trojaans paard werd ingezet om hun boodschap &;DHL is faster&; fysiek en juist ook viraal te verspreiden. &;Outsmarting the competition&; noemen de Engelsen dat.

De cijfers bewijzen DHL&;s virale gelijk: de YouTube video werd pas vorige week gepubliceerd en heeft nu al 4,5 miljoen views en een slordige 16.000 likes opgeleverd. Daar kan geen reclame tegenop. Ook wat mij betreft toen recent bleek dat achter deze campagne zat, maar het Duitse reclameburo Jung von Matt. Als onderdeel van een uit de hand gelopen, interne competitie. Linksom of rechtsom, authentiek of bedacht: DHL vindt alle publiciteit uiteraard wel prima. 

Bekijk hieronder DHL&;s verhaal...

 

Welke voorbeelden heb jij van B2B bedrijven die hun oplossingen en bedrijf op een echt unieke, sexy manier weten te communiceren? Laat ze me horen via  of deel ze hieronder als comment op dit blogpost.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie