Slim was dat de Koning het economisch herstel het resultaat noemde van ‘het harde werken en de veerkracht van de Nederlandse bevolking’
Alle interrupties beantwoordt Zijlstra zelfverzekerd, inhoudelijk en met flair.
20 minuten lang op prime-time een niet-inhoudelijke show weggeven is onbetaalbaar
De andere sprekers hadden ook een goed verhaal, maar vergaten dat presentatie cruciaal is
Donatella Piras van het Nederlands Debat Instituut woont de Algemene Politieke Beschouwingen bij en doet verslag van de opvallendste momenten in het debat. (foto: ANP)
Participatiesamenleving, traplift en taxivergoeding. Op het eerste gezicht hebben deze woorden niets met elkaar te maken. Maar ze speelden een hoofdrol in de eerste Troonrede van Koning Willem-Alexander. Hij was modern, persoonlijk maar toch koninklijk.
Wat je aan het einde vertelt, blijft het best hangen, zo weten we uit ervaring. Met een sterk einde laat je dus een goede indruk achter. Toch eindigen veel toespraken of presentaties nog steeds met iets als: ‘Bedankt voor de aandacht,’ of: ‘Hier wil ik het bij laten.’ Dat is niet alleen slecht het is ook jammer, want de conclusie biedt veel mogelijkheden. Bovendien getuigt het niet van veel waardering voor de inhoud van je eigen verhaal.
Obama, Rutte en Zuckerberg. Wat hebben ze gemeen? Dat ze in speeches altijd stijlfiguren gebruiken en hun boodschap beter blijft hangen. Daarmee luisteren ze goed naar de Oude Grieken. Hier volgen een paar gouden tips om zelf ook betere presentaties te houden die overtuigen!
Waarom is het soms zo lastig om gelijk te krijgen terwijl je zeker weet het wel te hebben? Meestal omdat je niet goed hebt uitgelegd wat het probleem is en waarom de wereld beter wordt van jouw oplossing. In deze debattip laten we zien hoe je herhalingen kunt voorkomen en je je overtuigingskracht kunt vergroten, door het onderliggende probleem te benadrukken.
Waarom trekken sommige mensen direct de aandacht als ze ergens binnenkomen en vallen anderen na een uur nog niet op? Dit heeft te maken met de hoge of lage status van hun houding. Bij elke presentatie zou je je hiervan bewust moeten zijn.
De ideale spreker bestaat niet, net zomin als het ideale publiek of het ideale onderwerp. Ook bestaat er geen ideale spreekstijl; deze is namelijk altijd afhankelijk van boodschap, situatie en publiek. Zelfs de grootste sprekers kunnen niet elk publiek van elke boodschap overtuigen. In deze winnende debattip leggen we je uit hoe je jouw persoonlijke spreekstijl kunt inzetten om je overtuigingskracht te vergroten. Serie: Winnende Debattips!
Serie: Winnende Debattips Een zeer belangrijk deel van ethos – en daarmee ook van de overtuigingskracht – wordt bepaald door de presentatie-techniek van de spreker. Hoewel de inhoudelijke kennis niet onbelangrijk is, blijft de manier waarop de boodschap wordt gebracht doorslaggevend. We behandelen hier kort enkele elementaire onderdelen van een geloofwaardige presentatie.
Het Nederlands Debat Instituut stelde een serie ‘Winnende Debattips’ samen. Een van je krachtigste tools bij een presentatie of debat, is je stem. De tip deze keer: boeiend stemgebruik. Hoe kun je je stem gebruiken om je publiek te bereiken, te prikkelen en te overtuigen?
Het Nederlands Debat Instituut stelde een serie ‘Winnende debattips!’ samen. Tip 3: onderzoek of het gaat om een debat of discussie en probeer een zuiver debat zo dicht mogelijk te benaderen.
Nieuw – de serie ‘Winnende debattips!’, samengesteld door het Nederlands Debat Instituut. Tip 2: Je zenuwen de baas.
Nieuw – de serie ‘Winnende debattips!’, samengesteld door het Nederlands Debat Instituut. Tip 1: Preparation is key.