Debattip 10: Presentatie versus argumentatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vraag je collega’s eens wie ze een sterke, geloofwaardige spreker vinden en waarom. Geloven ze mensen op basis van hun presentatie of op basis van hun argumentatie? Waarschijnlijk zal iedereen antwoorden: op basis van de argumentatie, de inhoud van zijn woorden. Maar als je doorvraagt, blijkt dat de uitstraling doorslaggevend is. Met het juiste stemgebruik en de goede mimiek wordt zelfs een scheldwoord als amicaal ervaren. Uit communicatieliteratuur komt het beeld naar voren dat mensen iemand vooral geloven door de manier waarop iets wordt gezegd.

De vorm bepaalt grotendeels het oordeel, volgens sommigen zelfs voor 80 procent, al is dit nog nooit door onderzoek aangetoond en aperte onzin! De ervaring leert wel dat de vorm erg belangrijk is en soms de doorslag kan geven. Vandaar dat we hier stilstaan bij de presentatie. Hoe kun je leren om overtuigend te presenteren? In deze debattip laten we zien hoe je je persoonlijke presentatie kunt verbeteren en op welke punten je moet letten, stel jezelf daarvoor de volgende drie vragen.

Wat is je kernboodschap?
Vorm eerst een helder beeld van je boodschap: wat is je kernboodschap in één krachtige zin? Denk daar goed over na. Bedenk ook wat je met je betoog wilt bereiken. Wil je informeren, adviseren of overtuigen? Je presentatie moet passen bij je boodschap. Het betoog moet daarop worden afgestemd.

Wie is de doelgroep?
Verdiep je vervolgens in je publiek: wie zijn de beslissers die overtuigd moeten worden? Een effectief betoog is zorgvuldig afgestemd op de doelgroep. Daar gaat onderzoek naar het kennisniveau, de leeftijd en de achtergrond van de toehoorders aan vooraf, zodat je je taalgebruik, uitleg en voorbeelden hieraan kunt aanpassen. Het succes van een betoog hangt hier voor een aanzienlijk deel van af; je verhaal kan nog zo doorwrocht zijn, als het door het gebruik van jargon alleen toegankelijk is voor vakgenoten, zal het bij het overige publiek enkel ergernis opwekken.

Welk beeld heeft de doelgroep van jou?
Onderzoek welk beeld je toehoorders van jou hebben. Het is van groot belang dit te weten, zodat je erop kunt anticiperen en er je voordeel mee kunt doen. Soms zul je daar helaas naar moeten raden. Houd er ook rekening mee dat je je presentatie en verhaal soms snel moet aanpassen als het anders blijkt te zijn. Als je weet welk beeld mensen hebben, kun je je presentatie beter voorbereiden. Je aankondiging, de kleding die je draagt en hoe je jezelf voorstelt, beïnvloeden de acceptatie van je verhaal door het publiek – zeker als dat nog nooit van je heeft gehoord.

Want uiteindelijk is de spreker die de vorm beheerst, de inhoud meester. De serie Winnende Debattips is gebaseerd op de het boek , van het Nederlands Debat Instituut.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie