Het vorige boek van Kees Klomp ‘Verlichting in Business’ werd door een van de uitgevers ervan een beetje naïef genoemd. Als dat zo is dan is zijn nieuwe boek ‘Karmanomics’ misschien nog wel naïever. Je zou het ook moedig kunnen noemen, want het feit dat je je levensovertuiging en business samen laat vallen, kan als voorbeeld dienen voor veel bedrijven. En dan moet het boek nog beginnen: wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren.
Onlangs werd ik getroffen door een kleine, maar briljante animatie. Het mooie is dat het filmpje naast een aanklacht tegen de hedendaagse voedselindustrie, bekeken kan worden als commercial en daarnaast de videoclip is van ‘the scientist’ in een versie van Willie Nelson. Wat mij betreft een ultieme vorm van hybride communicatie. Is hier trouwens een andere naam voor?
Nieuw in Nederland: een modern biologisch wijnmerk (een serie van rood, wit en rosé): Parra By the Grape. Het merk is het resultaat van de samenwerking tussen wijnportal By the Grape en het Spaanse, biologische wijnbedrijf Parra Jiménez.
Sta je ook wel eens bij de Starbucks of Coffee Company met je mond vol tanden? Ik wel, al die keuzes maken het me niet echt makkelijk. Eigenlijk wil ik helemaal niet kiezen; ik wil gewoon mijn favoriete kopje koffie. Vandaar dat ik in eerste instantie best blij werd van Starbucks Signature: een tool om online je koffie te customizen.
A’dam –E.V.A. laat op een mooie manier zien hoe je van een tv-serie een totaalcampagne maakt. De dramaserie is een coproductie van NTR, VARA en VPRO. De serie maakt niet alleen gebruik van online media; het zet media zo in dat de kijker/betrokkene actief onderdeel wordt van het verhaal rondom de serie. Zo ontstaat er een creatieve campagne waar menig merk jaloers op mag zijn.
SOS Kinderdorpen heeft een bijzonder nieuwe tijdsconcept gelanceerd: SOSR. Een online platform waar gebruikers worden uitgenodigd om gunsten aan te bieden en te kopen voor het vaste bedrag van € 5,-. SOSR is bedacht om een jongere doelgroep te bereiken en te betrekken bij de internationale kinderhulporganisatie. Dat komt wel goed, denk ik.
Ik lees graag boeken die aan mijn vakgebied raken, maar de onderwerpen net van een andere kant benaderen. Zo kwam ik bij Check in/check uit terecht. Een boek dat aan de hand van een aantal case studies – o.a. OV-chipkaart, Google Earth, smartphones – het digitale landschap waarin we ons bevinden onder de loep neemt. Dit roept veel vragen op. Kunnen we eigenlijk nog wel spreken van privacy? Hebben we ook recht op stilte? Hoeveel persoonlijke informatie willen we prijsgeven? En wat levert het net ons op?
Nog even en het WK Voetbal is voorbij. Dan verdwijnt meteen ook de grootste aandacht voor de problematiek waar veel Afrikaanse landen mee kampen: armoede, AIDS en jonge kinderen die zijn behept met de zorg voor hun jongere broertjes of zusjes. Zij hebben geen werk en geen inkomen.
Eigenlijk kun je !SYOU – spreekt uit shoe, isyou of wat je zelf verkiest – geen schoenenmerk noemen. Het merk is een sociaal-creatief platform waar kunstenaars, fotografen, schrijvers en ontwikkelingssamenwerking elkaar ontmoeten. Met als ultiem resultaat: co-designed sneakers.
Vroeger was het zo dat alleen de rijken bubbels dronken. Dit was voor de overheid een reden om een extra belasting te rekenen op Champagne. Maar na de democratisering van mousserende wijnen - mede dankzij prosecco - is hier sprake van een onredelijke heffing. Waarom nog meer betalen voor Champagne, prosecco en cava? Mogen Henk en Ingrid niet ook genieten van een glas met bubbels? "Vandaar een petitie tegen extra accijns op champagne en prosecco", aldus Hubrecht Duijker.