Check in/check uit, van op naar in het net

Ik lees graag boeken die aan mijn vakgebied raken, maar de onderwerpen net van een andere kant benaderen. Zo kwam ik bij Check in/check uit terecht. Een boek dat aan de hand van een aantal case studies – o.a. OV-chipkaart, Google Earth, smartphones – het digitale landschap waarin we ons bevinden onder de loep neemt. Dit roept veel vragen op. Kunnen we eigenlijk nog wel spreken van privacy? Hebben we ook recht op stilte? Hoeveel persoonlijke informatie willen we prijsgeven? En wat levert het net ons op?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Empowerment vs privacy
We staan met een been in een nieuw tijdperk. Waar we voorheen het net opgingen, bevinden we ons zo langzamerhand in het net. Als we inchecken met onze OV-chipkaart, als we Foursquare gebruiken bij de bar op de hoek, maar ook als we met onze TomTom de weg opgaan. Het net is overal aanwezig. Termen die deze fase omschrijven zijn: Ubiquitous Network Society, the internet of things, Ambient Intelligence of Eyeware of simpeler, het net. Maar wat veel belangrijker is: wat betekent dit voor ons? Hiertoe introduceren de auteurs twee sleutelbegrippen: empowerment en privacy. Empowerment veronderstelt dat informatietechnologie ons helpt ons leven in te richten en te verrijken. Privacy behandelt de vraag welke informatie over wie mag worden verzameld, wie deze gegevens mag inzien en met welk doel dat gebeurt.

De gebruiker als uitgangspunt
formuleert twaalf ontwerpprincipes die richting kunnen geven. De auteurs pleiten ervoor de gebruiker als uitgangspunt te nemen bij het beheren van zijn eigen identiteit. De gebruiker kan dan zelf bepalen wanneer hij in- of uitcheckt. Ook kan hij zelf ervoor kiezen anoniem te blijven. Dit is cruciaal om ervoor te zorgen dat ICT-systemen als het rekeningrijden en de OV-chipkaart niet worden gezien als systemen die worden opgelegd door de aanbieder – mooie voorbeelden (haha). Tegelijkertijd verdient ook het enthousiasme voor diensten als Facebook en Foursquare onze aandacht. Het is goed om te beseffen dat wat we gratis krijgen, betaald wordt met onze digitale identiteit. Die is veel waard: niet alleen in geld, maar ook als het gaat over veiligheid. Daarom is het nu de tijd om het debat te voeren en ervoor te zorgen dat het digitale net ons niet vangt maar empowert.

Ik was snel ingecheckt; het uitchecken duurde wat langer. Veel lange en gedetailleerde omschrijvingen lieten me zo nu en dan gapen. Maar de theoretische verdieping hield met steeds net op tijd wakker. Ook voerden de gestelde vragen me langs mijn eigen media-ervaring. Wat de ervaring completeerde was dat het boek zelf ook innovatieve technologie bevatte. Via tags kon je in- en uitchecken en werden diverse hoofdstukken verrijkt met digitale informatie. Nu maar hopen dat de uitgever niet heeft gezien dat ik stiekem soms wat stukken heb overgeslagen.

– de digitalisering van de openbare ruimte
(Christian van ’t Hof, Rinie van Est, Floortje Daemen, 2010)

Bekijk hieronder een fragment uit een concept dat in het kader van het boek is uitgevoerd. Of beluister met een van de auteurs in VPRO's de Avonden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie