Limburgse nieuwsmedia vechten logo-oorlog uit voor rechter

De Limburger vindt het logo van L1 te veel op eigen beeldmerk lijken en eist in kort geding dat het wordt aangepast. Maakt dat kans?

de betreffende logo's , links dat van L1, rechts van De Limburger

Door Bas Kist

De krant De Limburger is ongelukkig met het nieuwe icoontje dat zijn Limburgse concurrent L1 voor zijn nieuwsapp gebruikt. Volgens de Limburger lijkt het beeldmerkje teveel op het icoon van zijn nieuwsapp. Dat is verwarrend. Op 18 april eiste de Limburger in kort geding dat L1 zijn logo aanpast.

Grote Limburgse broer

Laat ik beginnen te zeggen dat ik boosheid van de Limburger wel begrijp. Het is natuurlijk heel irritant als een directe concurrent ook met precies zo’n blauw-wit beeldmerkje gaat werken. Waarom nu niet een andere kleurtje of kleurcombinatie gekozen?

In de pers laat de directeur van L1 weten dat ze ’goed hebben nagedacht over de recent doorgevoerde herpositionering en nieuwe huisstijl’. Dat zal wel, maar je maakt mij niet wijs dat ze zich bij L1 niet gerealiseerd hebben dat de grote Limburgse broer ook een blauw-witte jas draagt.

Identieke diensten

Dat gezegd hebbende komt natuurlijk de vraag naar voren: is er ook sprake van merkinbreuk? Dat vind ik nog best lastig te voorspellen. Wat in het voordeel van de Limburger spreekt, is dat L1 een directe concurrent is. Het gaat om identieke diensten: nieuws brengen in Limburg.

In het merkenrecht geldt de regel dat als producten of diensten heel dicht bij elkaar zitten, er snel sprake van merkinbreuk kan zijn. Zelfs als de merken op wat meer afstand van elkaar zitten kan het toch nog verwarrend zijn.

Abstract beeldmerk

Toch denk ik dat de Limburger deze zaak uiteindelijk net niet gaat redden. In de eerste plaats is een blauw-wit icoontje op zich niet heel erg onderscheidend. Daar zijn er wel meer van.

Blauw en wit is overigens niet de meest originle kleurstelling in de logo's van nieuwsmedia
Blauw en wit is overigens niet de meest originle kleurstelling in de logo's van nieuwsmedia

Maar belangrijker is dat naar mijn mening deze merken gewoon te weinig op elkaar lijken. Dat L1 logo komt op mij vooral over als een abstract beeldmerk. Pas na toelichting begreep ik dat je er ook L1 in kan lezen. Gaat de consument deze nieuwsapps verwarren? Wat mij betreft niet.

Aanhaken mag

En ook als L1 zijn nieuwe merk met een beetje boter op het hoofd heeft gekozen, is dat op zich nog geen reden om van een merkinbreuk te spreken. In het merkenrecht mag je best een beetje aanhaken, zolang het maar niet verwarrend wordt.

De rechter doet in de loop van mei uitspraak. Dan eens zien of ik dit dubbeltje op zijn kant goed heb ingeschat.

Bas Kist is medeoprichter van Merkenbureau Chiever

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie