Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever zwakt duurzaamheidsdoel voor plastic af, want 'lastig'

De belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd, wordt ingetrokken.
Beeld bij eerdere 'plasticommunicatie' van Unilever
Beeld bij eerdere 'plasticommunicatie' van Unilever
Beeld bij eerdere 'plasticommunicatie' van Unilever
Beeld bij eerdere 'plasticommunicatie' van Unilever

Voedings- en verzorgingsmiddelenbedrijf Unilever zwakt een aantal duurzaamheidsdoelen af, waaronder de belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd. Nu mikt het bedrijf achter merken als Axe, Knorr en Dove op een vermindering van het plasticverbruik van 30 procent in 2026.

related partner content for mobile comes here

Het Britse concern schuift ook het moment voor zich uit waarop alle verpakkingen van herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar plastic moeten zijn gemaakt. Aanvankelijk wilde Unilever dit in 2025 voor elkaar hebben. Voor harde plastics, bijvoorbeeld voor shampooflessen, is de deadline nu op 2030 gesteld. Vijf jaar later moeten flexibele plastic verpakkingen, zoals voor zakken wasmiddel, ook herbruikbaar of biologisch afbreekbaar zijn.

Meer lezen

Lees ook Debora van der Zee (Unilever): ‘We moeten sowieso af van single use plastic’, het eerste deel van het drieluik Plastic Stories dat Adformatie begin 2022 publiceerde.

Daarin zeg Van der Zee over het plastic probleem onder meer: 'Die urgentie wordt nu wel gevoeld hoor, dit is het decennium van de actie. Nederlanders maken zich het meest zorgen over het klimaat en over plastic. In Nederland lopen we voor op innovatie. Gerecycled plastic is duurder, maar we gebruiken het toch. Tegelijkertijd ligt er ook een rol voor de overheid.’

Terugdringen belangrijk maar lastig

Unilever noemt het terugdringen van het plasticverbruik op zijn eigen site belangrijk. Veel van het verpakkingsmateriaal komt namelijk als afval op straat of in de natuur terecht. Maar in een toelichting op de eerstekwartaalcijfers zei de onlangs aangetreden topman Hein Schumacher dat het verminderen van plasticverpakkingen erg lastig is.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in