Overslaan en naar de inhoud gaan

Biologische producten bij Albert Heijn krijgen 'nudgekaartjes'

Actie van Bionext loopt tot half juni en is onderdeel van Europese campagne.
kaartjes
kaartjes

Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, start een landelijke nudgingcampagne op het biologische assortiment in 90 winkels van Albert Heijn.

related partner content for mobile comes here

Klanten zien gedurende 12 weken kaartjes in het biologische schap met teksten als: ‘voor hetzelfde geld heb je biologisch’, ‘biologisch, proef het verschil’ en ‘biologisch, goed voor de natuur, goed voor jou!’.

Effectief middel

Subtiele aanpassingen in de winkelomgeving, zoals schapkaartjes, blijken te zorgen voor meer verkoop en een groter biologisch aandeel in de omzet.

‘Eerdere nudgingpilots bleken zeer effectief in het stimuleren van de biologische verkoop, we zijn dan ook heel benieuwd naar de resultaten van deze campagne’, zegt Paulien Hoftijzer, communicatiemanager bij Bionext.

Welke boodschap de consument het meest aanspreekt en wat de effectiviteit is van de nudges, wordt na afloop van de campagne geanalyseerd. 

Belangrijke rol supers

Om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen, wordt er vanuit de Europese campagne ‘de mooiste boodschap is bio uit Europa’, samenwerking gezocht met retailers.

De nudge bij Albert Heijn is hier onderdeel van en loopt tot half juni. Supermarkten zijn goed voor 75% van de totale biologische omzet en hebben een cruciale rol in de groei van biologisch en de transitie naar een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem.

Supermarkten kiezen er steeds vaker voor om biologisch prominenter aan te bieden of in te zetten op de zogeheten vervangingsstrategie, waarbij biologisch de standaard wordt. 

Dat nu Albert Heijn ook landelijk start met nudges op biologisch is volgens ketenorganisatie Bionext ontzettend positief. Albert Heijn heeft met 1900 producten het grootste assortiment biologisch.

Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn: ‘Als supermarkt met het grootste aanbod biologische producten in Nederland zetten we onverminderd in op ons biologische assortiment en daar is dit project een mooi voorbeeld van.

Kennis leidt tot kopen

Meer kennis over biologisch heeft invloed op het biologische aankoopgedrag. De behoefte naar  biologisch stijgt van 42% naar 57% wanneer consumenten weten wat biologisch inhoud (GfK, 2024).

Een gebrek aan kennis is deels reden om niet vaker biologisch te kopen. Het doorbreken van die kennisbarrière leidt om die reden tot een hogere biologische consumptie. (GfK, 2024)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in