Overslaan en naar de inhoud gaan

Dove bindt strijd aan met ‘AI-schoonheid’ in volgende episode ‘Real Beauty’

Dove (Unilever) begon in 2004 al met de campagne ‘Echte schoonheid’. Nu stelt het merk het gebruik van AI in advertenties aan de orde.
What is real beauty?
What is real beauty?
© Schoonheid volgens Dove (plaatje 2 en collage 4 dus)
What is real beauty?
What is real beauty?
© Schoonheid volgens Dove (plaatje 2 en collage 4 dus)

Ook al is Dove (Unilever) al zo’n 20 jaar bezig met zijn strijd ‘nep-schoonheid’, bedoeld om het zelfvertrouwen van vrouwen en jonge kinderen op te bouwen, toch onthult een nieuw wereldwijd onderzoek van Dove dat vrouwen druk voelen om aan onrealistische schoonheidsnormen te voldoen. Uit het onderzoek blijkt, zo meldt Dove dat 40 procent van de Nederlandse vrouwen bereid zijn om een jaar van hun leven op te geven om hun ‘ideale lichaam’ te bereiken. 21 procent is zelfs bereid om vijf jaar van hun leven in te leveren om dat te bereiken. Daarmee wijst het onderzoek volgens Dove op een groeiende bezorgdheid over de impact van kunstmatige intelligentie (AI) op schoonheidsidealen.

related partner content for mobile comes here

In reactie hierop lanceert Dove vandaag 'The Code', een nieuwe campagne die zich inzet om echte schoonheid te beschermen en te vertegenwoordigen. Door nooit AI te zullen gebruiken in advertenties om echte vrouwen te portretteren, neemt Dove een duidelijk standpunt in tegen de misrepresentatie van schoonheid door technologie. Dit is de commercial (met een remake van de Charlie and the Chocolate Factory-song ‘Pure imagination’ eronder):

The Code | A Dove Film | Dove Self-Esteem Project

Dove hamert met de campagne op het belang van representatie en transparantie binnen AI. ‘Naarmate AI-technologie zich blijft ontwikkelen, wordt het steeds moeilijker om onderscheid te maken tussen echte schoonheid en AI-gestuurde beelden’, zegt Dr. Philippa Diedrichs, onderzoekspsycholoog aan de University of West England.

De belofte van Dove om nooit AI te gebruiken in advertenties is slechts het begin, zegt het merk. ‘De campagne #KeepBeautyReal zal blijven strijden voor een toekomst waarin schoonheid een bron van geluk is in plaats van angst, voor elke vrouw en elk meisje.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in