Overslaan en naar de inhoud gaan

Voormalig Starbucks-topman neemt belang in Tony's Chocolonely

Schultz neemt een belang van 2 procent in het bedrijf.
Paaseitjes van Tony's
Paaseitjes van Tony's
Paaseitjes van Tony's
Paaseitjes van Tony's

Het Nederlandse chocolademerk Tony's Chocolonely krijgt een duwtje in de rug van voormalig topman Howard Schultz van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Hij nam een belang van 2 procent in het bedrijf, dat strijdt tegen slavernij in de chocolade-industrie, zo werd woensdag bekend.

related partner content for mobile comes here

De investering van Schultz volgde nadat het bedrijf onlangs extra geld had opgehaald. Dit geld wordt gedeeltelijk gebruikt om de productie in de Verenigde Staten uit te breiden. Volgens Tony's Chocolonely was de deal voor het minderheidsbelang al langere tijd in voorbereiding en kon deze niet op een beter moment komen.

Mens en milieu

Tony's-topman Douglas Lamont zegt in een verklaring dat Tony's snelle omzetgroei, stijgende populariteit bij consumenten in de VS en toenemende interesse van investeerders aantonen dat het niet alleen juist is om een bedrijf op te bouwen dat rendement voor aandeelhouders in balans brengt met de impact op mens en milieu, maar dat dit ook slim is.

Tony's Chocolonely leed in het afgelopen boekjaar een nettoverlies van 2,7 miljoen euro, werd eerder bekend. De omzet groeide met 23 procent tot ruim 150 miljoen euro. Tony's kampte onder meer met hogere kosten. Ook heeft het bedrijf al tijden last van tegenvallende cacao-oogsten, waardoor de cacaoprijzen flink zijn gestegen.

Tony's probeert al sinds zijn oprichting in 2005 te bewijzen dat het mogelijk is om chocolade te maken zonder dat ergens in de productieketen kinderarbeid, illegale arbeid of uitbuiting voorkomt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in