Premium

NPO 3 bouwt brug tussen lineair en online middels korte explosies van energie: idents!

De zenderidentiteiten van NPO 1 en 2 staan als een huis. Maar bij NPO 3 kon het beter.

NPO 3
Uit een van de nieuwe idents

In een steeds veranderend medialandschap is het voor traditionele broadcasters essentieel om relevant te blijven voor het moderne kijkpubliek. Niet in de laatste plaats voor de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Die wil met de vernieuwing van zijn vormgeving en de introductie van nieuwe ‘idents’ een brug slaan tussen traditioneel lineair tv-kijken en online streamen.

Charelle Akihary, directeur publiek en marketing bij de NPO, benadrukt het belang van brand identity in deze transitie. ‘Het gaat niet alleen om de content die we bieden, maar ook om de uitstraling van onze zenders. Hoe blijven we trouw aan onze merkelementen, terwijl we ons ook richten op een online-first generatie?’

Idents?

De NPO ging deze uitdaging aan door vormgeving te vernieuwen en een reeks nieuwe idents te introduceren, specifiek gericht op NPO 3. Dat designtraject was in handen van Martine Bannink, manager merk en vormgeving bij NPO en Rens Dietz, marketingstrateeg voor videoprojecten bij NPO. Idents, een begrip waar nog niet iedereen mee bekend is… wat zijn dat? Bannink: ‘Ident is een verkorting van “identity”. Het zijn korte clipjes van een seconde of zeven, die identiteit geven aan de zender waarop ze worden uitgezonden. Mensen zijn gewend om tussen programma en Ster promo’s te zien voor andere programma’s en dit wisselen we nu af met die korte clips met een typische NPO 3-vibe.’

NPO 3 IDENT 09 - BIJTEN BASIS

Een drietal van de idents zijn verspreid in dit online artikel te bekijken (de eerste hier net boven), super-energieke clips die dynamisch zijn en vol levenslust zitten. Clips die echt even een kick geven. Hoe zijn ze tot stand gekomen? Dietz: ‘We hebben we eerst een verkenning gedaan bij andere publieke en commerciële omroepen in Europa. Bij de BBC, in Frankrijk, maar ook in Polen en Finland kom je de meest vette dingen tegen. Heel inspirerend! Vervolgens zijn we met designbureau Cape Rock aan de slag gegaan om de brug te slaan naar de online first generatie te maken en in te tappen op de belevingswereld van Gen Z.’

Op je bek gaan

Inhoudelijk moeten de filmpjes volgens Bannink en Dietz staan voor de drang om het leven te willen veroveren, om avonturen te beleven, te dromen, op je bek te gaan en weer op te staan, het gevoel te hebben dat je eruit haalt wat erin zit. Dietz: ‘Dit is hoe jonge mensen content maken en beleven. We hebben zelf content gedraaid, maar ook content van jonge makers gebruikt. Dat maakt het herkenbaar en echt voor jongeren. En ja, het drukt ook de kosten.’

NPO 3 IDENT 07 VIEREN VARIATIE1

Stevige hiphop

De muziek die voor de idents is gecreëerd, komt ook van Cape Rock, het designbureau dat de idents creëerde.’ Tja, waar begin je dan’, zegt Dietz, ‘met muziek luisteren, Spotify-lijstjes maken die dienen als een soort audio moodboard. Je moet iets kiezen wat de energie van vandaag weergeeft, maar wat wel breed aanspreekt. Als je er vrij stevige hiphop instopt, dan ben je snel een deel van je publiek kwijt. Bovendien moet het ook nog kunnen aansluiten bij programma-promo’s die erna komen.’

Beeldtaal

De keuze om de iconische ruit in het NPO-logo te handhaven, lag voor de hand vanwege zijn herkenbaarheid en uniciteit. ‘De ruit was er al als symbool voor venster op de wereld, als venster op Nederland. Het is een symbool dat nog steeds kracht heeft voor de NPO. Maar we hebben hem wel dynamischer gemaakt om meer nadruk te leggen op de herkenbaarheid van het logo op tv. Er zit ook in die ruit nu veel meer beweging en levenslust!’

NPO 3 IDENT 12 - All IN BASIS

Niet op NPO Start

De idents zijn exclusief ontworpen voor lineaire uitzendingen op NPO 3 en zullen niet worden gebruikt op het streamingplatform NPO Start. ‘We willen kijkers niet lastig vallen met idents als ze daar specifieke programma's willen bekijken’, verklaart Dietz. ‘Maar voor jongeren die lineair naar NPO 3 kijken, moeten de idents direct een gevoel van herkenning en thuisgevoel oproepen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie