Premium

a.s.r. vernieuwt logo om duurzame ambities te versterken

‘Sommige mensen zullen misschien zeggen: “Gefeliciteerd, een groene punt en een streep”, maar we hebben veel opties onderzocht.’

Groene punt en streep, ei van Columbus?
a.s.r.

Het Nederlandse verzekeringsmerk a.s.r. heeft zijn logo vernieuwd. Waar de merknaam ooit nog een herkenningsslag moest maken, is de naamsbekendheid nu gestegen tot boven de 80 procent, een percentage dat de grote verzekeraars evenaart. Daarmee is de tijd volgens a.s.r. rijp voor een visuele update die de merkidentiteit en de duurzame ambities van a.s.r. versterkt. ‘Het nieuwe logo is minimalistisch, functioneel en gericht op de toekomst, waarbij de groene accenten symbool staan voor vernieuwing, gezondheid en financiële groei.’

a.s.r. heeft de transformatie van bestaand naar nieuw logo hieronder in beeld gebracht in een korte video:

a.s.r. heeft een nieuw logo!

Lang traject

De stap naar een vernieuwd logo kwam voort uit een lang en zorgvuldig traject, zo vertelt Hella de Weger, brand & marcom director bij a.s.r. Het doel was niet alleen om visueel in te spelen op de verhoogde merkbekendheid, maar ook om de duurzame ambities van a.s.r. te onderstrepen. Waar het oude logo nog de tagline ‘de Nederlandse verzekeringsmaatschappij voor alle verzekeringen’ bevatte, is deze tekst nu verdwenen. De Weger: ‘Met een naamsbekendheid van 80 procent is dat uitgebreide verhaal in het logo niet meer nodig.’ Daarnaast bleek de lange slogan visueel moeilijk toepasbaar, vooral in digitale omgevingen en ruimtes met beperkte ruimte.

Het vorige logo
Het vorige logo a.s.r.

Samengaan Aegon

Met een samensmelting met Aegon Nederland heeft a.s.r. bovendien zijn positie als grote speler in pensioenen en hypotheken versterkt. Ook voor de andere bedrijfsonderdelen, zoals vermogensbeheer, bood het oude logo volgens De Weger niet altijd de gewenste flexibiliteit. Het vernieuwde logo behoudt de herkenbare zwarte letters en het Memphis-lettertype, maar krijgt ‘een frisse, eigentijdse twist’. De bedoeling is dat de groene punt en onderstreep niet alleen de merkidentiteit ondersteunen, maar ook duurzaamheid, groei en financiële gezondheid symboliseren.

Hella de Weger
Hella de Weger a.s.r.

Eenvoud

De keuze voor een groene kleur was het resultaat van uitgebreid onderzoek en testen, waarbij neuro-testing werd ingezet om de emotionele reacties van consumenten te meten. ‘Groen associeert met meer dan alleen duurzaamheid; het staat ook voor geld, financiën en groei. Daarmee legt het een link met onze kernactiviteiten én ondersteunt het onze duurzame ambities,’ zegt De Weger.

Hoewel het nieuwe logo qua ontwerp ogenschijnlijk subtiel is, benadrukt De Weger dat het resultaat voortkwam uit een uitgebreide testfase waarin veel mogelijke ontwerpen werden overwogen en afgewezen. ‘Sommige mensen zullen misschien zeggen: “Gefeliciteerd, een groene punt en een streep,” maar specialisten weten hoeveel opties zijn onderzocht voordat dit het eindresultaat werd.’

Het nieuwe logo
Het nieuwe logo a.s.r.

Verwarring voorkomen

Het logo wordt gefaseerd geïntroduceerd en vervangen in alle communicatie-uitingen van a.s.r., een proces dat tussen de zes maanden en maximaal een jaar zal duren. Het pragmatische aspect van de implementatie, waarbij het oude en nieuwe logo tijdelijk naast elkaar zullen bestaan, levert weinig problemen op, verwacht De Weger. ‘We zitten middenin de integratie met Aegon Nederland, een groot project. We kijken dus pragmatisch hoe en waar het oude logo snel kan worden uitgefaseerd.’ Door prioriteiten te stellen en collega’s vroegtijdig te betrekken, is er draagvlak voor de gefaseerde overgang en de vernieuwing, aldus De Weger.

Maatschappelijke rol zichtbaar maken

Met de overname van de portefeuille van Aegon Nederland en de toegenomen schaalgrootte, neemt a.s.r. niet alleen een sterkere financiële positie in, maar ook een maatschappelijke. Deze rol wordt verder bekrachtigd door benchmarks, zoals Sustainalytics en de Eerlijke Verzekeringswijzer, die a.s.r. aanmerken als de meest duurzame verzekeraar. ‘We hebben daardoor een belangrijke rol in het maatschappelijk debat,’ aldus De Weger.

Het vernieuwde logo wordt allereerst gebruikt in de komende zorgcampagne, waarin het thema gezondheid centraal staat. Het gaat om meer dan alleen verzekeringen; het nieuwe logo symboliseert a.s.r.’s belofte om Nederlanders op een duurzame manier te ondersteunen op hun eigen pad naar welzijn en financiële zekerheid.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie