Een marktplaats voor giften
SOSR heeft een ‘marktplaatsachtige’ werking: bezoekers kunnen gunsten aanbieden of afnemen. Posts op het platform kunnen zowel praktisch, nuttig als ludiek zijn. De aanbieder kiest zelf of de opbrengst van zijn gunst voor 100% of 10% ten goede komt aan SOS Kinderdorpen. Die keuzeoptie is charmant, maar ik denk dat de sociale druk ervoor zorgt dat de balans 9 van de 10 keer in het voordeel van de 100% zal vallen. Een aantal voorbeelden van diensten die al online staan, voor €5...
• Leer ik je via Skype een lekkere pizza bakken;
• Schrijf ik je boekverslag;
• Speel ik via You Tube een liedje naar keuze op mijn saxofoon.
Geefbereidheid van jonge mensen
Marcel Beerthuizen, algemeen directeur SOS Kinderdorpen: “Er wordt in de sector wel eens getwijfeld aan de betrokkenheid en geefbereidheid van jonge mensen. Jongeren reageren niet op de traditionele middelen als direct mail, maar zij willen zich wel degelijk inzetten voor een goed doel. Met dit platform bieden wij hen de mogelijkheid om in hun eigen sociale omgeving op een creatieve manier bij te dragen aan onze doelstellingen. Met SOSR willen we niet alleen een sympathiek platform neerzetten om een jongere doelgroep bekend te maken met ons werk, maar streven we er ook naar om anderhalf miljoen euro in te zamelen voor de bouw van een nieuw SOS kinderdorp.”
Social media als sociaal ruilmiddel
Wat SOSR goed doet, is het uitnutten van social media; het is er zelf het beste voorbeeld van. Het geeft de doelgroep bovendien de mogelijkheid hun eigen talent en creativiteit in te zetten om bij te dragen aan het goede doel. Ook biedt het platform je via Facebook, Hyves en Twitter de mogelijkheid aan anderen te laten zien hoe goed je bezig bent. Dit maakt dat je bijdrage aan SOSR wordt uitbetaald in online status. Zo wordt social media een sociaal ruilmiddel.
De ambassadeurs van SOS Kinderdorpen hebben ook toegezegd een bijdrage te leveren. Zo zal Jan Smit later deze maand een aantal exclusieve gunsten aanbieden en ook andere bekende Nederlanders zeggen met iets spectaculairs te komen. Wat precies?, dat zal later via Twitter bekend worden gemaakt.
SOSR is in zijn veelzijdigheid dus zeker een vernieuwend concept. Natuurlijk, helemaal nieuw is het niet, want projecten als Pepsi Refresh en Ben & Jerry’s Givolution hanteren een soortgelijk principe. Maar SOSR komt in de vergelijking meer dan goed uit de verf. Mijn enige bezwaar is de naam: wat is de gedachte? Al met al is SOSR een aanrader voor iedereen die aan zijn karma wil werken. En bedenk: wie goed doet, goed ontmoet.
SOSR is als een soort megagunst bedacht en gemaakt door concept & productiebureau DPPLR.
SOSR // WAT IS SOSR? from DPPLR on Vimeo.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!