BP: een druppel in de oceaan maakt een wereld van verschil

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wie zich de film met de veelzeggende titel kan herinneren, is in staat zich een voorstelling te maken van het gevoel dat de olieramp in de Golf van Mexico bij me oproept. Niet alleen is dit een ramp van ongekende grootte: schatting, zo’n 70.000 vaten olie per dag stromen de oceaan in. De reactie van de topman van BP – Tony Hayward – is des te schrijnender: “Het is slechts een druppel in de oceaan.” En alsof dit nog niet genoeg is – zelfs na alle kritiek: “De gevolgen van de ramp in de Golf van Mexico zullen zeer (hij herhaalt), zeer bescheiden zijn.” Waarschijnlijk heeft de beste man het hier over het milieu waar hij uit voortkomt. En probeert hij de gemoederen van de stakeholders te temperen. Onbegrijpelijk!

De merkgedachte van BP
Het logo van BP is veelzeggend de groengele bloem vertelt zoveel als: ik ben de zon in de vorm van een bloem en zet mij in voor een schonere wereld. Ook de pay-off - beyond petrolium - spreekt een ambitie uit die de hebberige sfeer die de wereld van olie omgeeft ontstijgt. En ook de commercial is helder en positief...

Crisiscommunicatie vanuit de verdediging
Hoe wrang is het om te zien hoe BP reageert. Met als belangrijkste boosdoener zijn CEO. Want een sterk merk begint bij sterk leiderschap. Tony Hayward reageert vanuit de verdediging. Je voelt zijn angst om de controle uit handen te geven. Want de kritiek van de Amerikanen zit hem niet lekker (misschien terecht). Hij benadrukt de vooruitgang die wordt geboekt en geeft aan dat de combinatie van BP en de Amerikaanse hulpverleners/overheid bijzonder doeltreffend is. Ook op de site spreekt met name in cijfers:

• 19.000 mensen die werken aan de oplossing
• 750 schepen in de Golf aanwezig
• 158.000 vaten olie/water verschoond
• 15.600 claims gefiled, waarvan 2.700 al betaald.

Inderdaad bijzondere cijfers. En ook de filmpjes over de gevolgen voor het milieu tonen de expertise van de hulpverleners. Beelden (negatief) worden echter vermeden. De gegeven cijfers zijn dus goed voor de stakeholders, maar gaan voorbij aan de emotie die bij een ramp als deze horen. Ik verwacht een menselijke reactie, met een eerlijke kijk op de de door BP gemaakte fouten. Ik wil daarbij niet polariseren. Want een boycot van BP heeft waarschijnlijk een tegenovergesteld effect. Alhoewel een krachtig statement niet verkeerd is. Maar wat Tony Hayward betreft kan ik niet duidelijk genoeg zijn. Een topman die bij zijn reactie op een crisis als deze zijn eigen (merk)waarden vergeet, verdient geen positie bij een bedrijf dat een schonere wereld voorstaat. Of heb ik de merkboodschap van BP verkeerd begrepen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie