In Therapie: van social media-experiment naar transmedia storytelling

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoeveel er in een jaar op mediagebied verandert, is vaak moeilijk vast te stellen als je er middenin zit. Een goed referentiepunt wil dan nog wel eens helpen. Vandaar dat ik erg blij was te horen dat binnenkort aan een tweede seizoen begint. Was het al heel wat dat social media überhaupt werden ingezet om het verhaal te verdiepen. Dit jaar gaan de makers een stap verder en zijn de scriptschrijvers betrokken bij het verzinnen van de online storylines. En om de kijkers nog meer te verleiden is er zelfs een app ontwikkeld. Zo ontstaan er een ware transmedia vertelling. Over het hoe en wat sprak ik met Wilko van Iperen, eindredacteur NCRV Interactief. Molblog heeft hiermee de primeur!

Over In Therapie
In Therapie volgt therapeut Jonathan Franke (Peter Blok) die in zijn praktijk diverse patiënten ontvangt, zoals CEO Wouter den Arend (Jeroen Krabbé), advocate Marit (Monic Hendrickx) die graag een kind wil en de therapeut van vorig seizoen Paul Westervoort (Jacob Derwig) die nu zelf in therapie gaat. Een cast die de kwaliteit van deze dramaserie op tv garandeert, en die gesteund door diverse (online) media hopelijk ook daarbuiten een boeiend verhaal te vertellen hebben.

Wat is de belangrijkste wijziging ten opzichte van vorig seizoen als je kijkt naar de inzet van (online) media? En wat hebben jullie van vorig seizoen geleerd?
De belangrijkste wijziging is toch wel dat we de scriptschrijvers de verhaallijnen voor social media hebben laten schrijven, die zijn voor Twitter weer anders dan voor Facebook. Ook interacteren de karakters met elkaar. Vorig jaar eindigde de interactie erg abrupt gelijk met de serie. Dat gaan we dit jaar anders doen.
Wat we van vorig seizoen hebben geleerd? Allereerst dat volwassenen net zo graag worden meegevoerd in een transmediaal verhaal als kinderen, zoals we al weten van SpangaS. Daarnaast vinden mensen dat je je als fictief personage ook als zodanig moet gedragen. Veel mensen vonden LinkedIn bijvoorbeeld niet geschikt, dit platform zetten we dit jaar dus niet in.

Welke media zetten jullie in, en kun je kort per medium aangeven wat de kracht hiervan is?
• Tv is en blijft het belangrijkste medium om de bijzondere verhaallijn te vertellen. Want in essentie is drama juist heel lineair en niet interactief. Je vertelt het verhaal aan een publiek dat waarneemt; dat zich met de karakters identificeert.
• De magie van social media is dat het niet stopt. Het publiek kan met de vragen waarmee het is blijven zitten aan het werk. Er is interactie en dat versterkt de relatie tussen karakters en publiek
• De website bundelt alle content. Zo hoeven mensen die niets met social media hebben toch niets te missen. Ze kunnen hier uitzendingen terugkijken, hun kennis verdiepen en ook interacteren.
• De mobiele app maakt het persoonlijke contact en de interactie mogelijk. Het brengt de verhaallijn van In Therapie letterlijk heel dichtbij en biedt ruimte voor een exclusieve verhaallijn.

Dit seizoen hebben jullie samen met de scenarioschrijfster de personages ontleed en bedacht en hoe ze zich op social media gedragen, vertel?
We hebben goed naar het type personage gekeken en aan de hand daarvan de verhaallijnen voor social media ingevuld. Neem bijvoorbeeld het personage Wouter den Arend (Jeroen Krabbé), die zal in zijn rol als CEO Twitter vooral zakelijk gebruiken. Facebook gebruikt hij slechts voor het iets intiemere en familiaire contact.

Wat maakt dat In Therapie dit seizoen geen social media experiment meer is, maar een volwaardige transmedia vertelling?
Een kenmerk van een transmedia storytelling is dat elk medium een eigen bijdrage levert aan de uniciteit van het verhaal. Dit gegeven hebben we dit jaar uitgebuit. We hebben de scenarioschrijfster betrokken bij het online mediaverhaal. En de toevoeging van de mobiele app geeft ook een extra dimensie aan het verhaal. Vorig jaar wisten we nog nauwelijks dat volwassenen bereid waren tot interactie met fictieve personages. Dat weten we dit jaar gelukkig wel.

Denk je dat de cast van dit seizoen dezelfde aantrekkingskracht heeft op kijkers en social media gebruikers? (Vorig jaar speelden Carice van Houten en Halina Reijn belangrijke rollen)
De kwaliteit van de cast is met de komst van onder meer Monic Hendrickx en Jeroen Krabbé minstens gelijk gebleven. We denken daarom wederom een aantrekkelijke cast te hebben voor een breed publiek. Bovendien krijgt het verhaal door de mobiele app en de beter uitgedachte social mediavertelling een extra dimensie. We hopen dat het publiek dat ook zo ervaart!

Kun je iets meer vertellen over jullie nieuw te lanceren app, en wat verwachten jullie hiervan?
De app voor In Therapie is gratis beschikbaar voor iPhone en Android, maar ook als desktop-app. De In Therapie app geeft een inkijkje in de telefoon van therapeut Jonathan Franke, wat een extra dimensie geeft aan de televisieserie. De app wordt dagelijks aangevuld met nieuwe informatie, voicemails, e-mails en sms’jes. Er is zelfs een exclusieve verhaallijn voor de app. Op deze manier komen we naast de uitzending op tv en social media nu ook via de mobiel in de bloodstream van de fans.

Het tijdstip rond 23.00 uur lijkt me minder gunstig dan vorig jaar, wat is jullie strategie om het aantal kijkers op peil te houden?
In Therapie wordt om 22.45 uur uitgezonden op Nederland 2, na Nieuwsuur. Dat hoeft niet ongunstig te zijn, gezien de iets hoger opgeleide doelgroep. Ook attenderen we kijkers via spotjes en zorgt de online aanwezigheid voor de nodige aandacht. Ook geven we online - net als vorig jaar - op vrijdag de aflevering van maandag al weg. We hopen dat er zo een buzz ontstaat die zorgt voor meer kijkers. Op vrijdag begint de aflevering trouwens om 23.25 uur.

Kun je mij wat cijfers geven van vorig jaar?
• Gemiddeld aantal kijkers: er keken gemiddeld zo’n 450.000 mensen naar de serie.
• Aantal Facebookfans: verspreid over de accounts gedurende de serie rond de 6.000, dat aantal ligt nu al veel hoger.
• Aantal Twittervolgers: verspreid over de accounts gedurende de serie rond de 8.000 volgers, ook dit ligt nu veel hoger
• Sitebezoek: tijdens de uitzending 270.000 bezoekers, dit is exclusief social media en bezoek op Uitzending gemist.
• Streams: meer dan 1.000.000 tijdens de uitzendperiode op tv.

Verwachtingen dit jaar?
We hopen het succes van vorig jaar minstens te evenaren. Voor online hopen we op een stijging van zo’n 15% en zijn we extra gefocust op de leeftijdscategorie 20-35 en 65+; zij waren vorig jaar ondervertegenwoordigd. Met de app en de site hopen we deze doelgroep beter te bedienen.

• Gemiddeld aantal kijkers: 450.000 per dag
• Aantal Facebookfans: 10.000 fans
• Aantal Twittervolgers: 8.000 volgers
• Sitebezoek: 310.000 bezoekers
• Streams: wederom 1.000.000 +
• Apps: dit is een gok, maar ik hoop op minimaal 5.000 installs, maar het eigenlijke succes zit ‘m in het gebruik.

In Therapie is vanaf 25 juli te zien op Nederland 2 bij de NCRV. De app is vanaf maandag 18 juli te downloaden via .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie