Google deelt samen met Channel Factory exclusieve data over het bereik van en de kijktijd naar YouTube. YouTube bereikte in mei 2024 meer dan 13 miljoen Nederlanders (18+) en bevestigt daarmee zijn positie als een van de meest gebruikte videoplatforms in Nederland. Het videoplatform heeft kijktijden die oplopen tot gemiddeld meer dan 50 minuten per persoon.
Van de YouTube CTV-kijkers geeft 60 procent aan dat ze liever naar YouTube kijken dan naar lineaire televisie, terwijl 67 procent van de kijkers YouTube als hun meest gebruikte videodienst beschouwt. Bij jongere generaties, zoals Gen Z (18-26 jaar), kiest de meerderheid YouTube als het enige platform dat ze een jaar lang zouden willen gebruiken.
Engels meest bekeken taal
De gedeelde inzichten geven ook een beeld van verschuivende voorkeuren op het gebied van taal en populaire kanalen op YouTube. Engels blijkt de meest bekeken taal te zijn in Nederland, goed voor meer dan 50 procent van de kijktijd, gevolgd door Nederlands, Russisch en Arabisch. Onder de populaire kanalen in Nederland zijn die van creators als Bankzitters, Gio, Rijk Hofman, MrBeast, en EnzoKnol. Verder valt Ziggo Sport - dat jarenlang de lijst aanvoerde - nu buiten de top-50.
YouTube Shorts populairder
YouTube Shorts – met wereldwijd meer dan 70 miljard views per dag – bevestigt de voorkeur van jongere kijkers voor korte, hapklare content. Ook in Nederland dragen deze korte video’s bij aan de populariteit van YouTube.
Niet eerder gaf Google zoveel inzichten over het gebruik van YouTube in Nederland. Deze data is exclusief beschikbaar gesteld en geanalyseerd door Channel Factory, de enige partner in Nederland met toegang tot YouTube’s dataset. 'Het YouTube Measurement Program is een exclusieve samenwerking', zegt Teun Eling, lead client solutions Benelux en Frankrijk van Channel Factory. 'Omdat wij willen dat Nederlandse adverteerders het optimale uit YouTube halen, delen we nu deze inzichten. Ons doel is om hen te ondersteunen met data die verder gaat dan algemene cijfers.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!