Overslaan en naar de inhoud gaan

YouTube deelt data Nederland: bereik van meer dan 13 miljoen Nederlanders, kijktijd gemiddeld 50 minuten

Channel Factory analyseerde YouTube-data.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Google deelt samen met Channel Factory exclusieve data over het bereik van en de kijktijd naar YouTube. YouTube bereikte in mei 2024 meer dan 13 miljoen Nederlanders (18+) en bevestigt daarmee zijn positie als een van de meest gebruikte videoplatforms in Nederland. Het videoplatform heeft kijktijden die oplopen tot gemiddeld meer dan 50 minuten per persoon. 

related partner content for mobile comes here

Van de YouTube CTV-kijkers geeft 60 procent aan dat ze liever naar YouTube kijken dan naar lineaire televisie, terwijl 67 procent van de kijkers YouTube als hun meest gebruikte videodienst beschouwt. Bij jongere generaties, zoals Gen Z (18-26 jaar), kiest de meerderheid YouTube als het enige platform dat ze een jaar lang zouden willen gebruiken.

 

Engels meest bekeken taal

De gedeelde inzichten geven ook een beeld van verschuivende voorkeuren op het gebied van taal en populaire kanalen op YouTube. Engels blijkt de meest bekeken taal te zijn in Nederland, goed voor meer dan 50 procent van de kijktijd, gevolgd door Nederlands, Russisch en Arabisch. Onder de populaire kanalen in Nederland zijn die van creators als Bankzitters, Gio, Rijk Hofman, MrBeast, en EnzoKnol. Verder valt Ziggo Sport - dat jarenlang de lijst aanvoerde - nu buiten de top-50.

YouTube Shorts populairder

YouTube Shorts – met wereldwijd meer dan 70 miljard views per dag – bevestigt de voorkeur van jongere kijkers voor korte, hapklare content. Ook in Nederland dragen deze korte video’s bij aan de populariteit van YouTube.

Niet eerder gaf Google zoveel inzichten over het gebruik van YouTube in Nederland. Deze data is exclusief beschikbaar gesteld en geanalyseerd door Channel Factory, de enige partner in Nederland met toegang tot YouTube’s dataset. 'Het YouTube Measurement Program is een exclusieve samenwerking', zegt Teun Eling, lead client solutions Benelux en Frankrijk van Channel Factory. 'Omdat wij willen dat Nederlandse adverteerders het optimale uit YouTube halen, delen we nu deze inzichten. Ons doel is om hen te ondersteunen met data die verder gaat dan algemene cijfers.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in