Bar Karma, een social media tv-experiment

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er wordt natuurlijk al volop geëxperimenteerd met social media in televisieland. Maar de invloed op content is nog niet veelzeggend. Wel wordt er al volop gestemd op kandidaat A of B. Een storyline verzinnen zit er echter nog niet in. , een nieuwe Amerikaanse, sciencefiction serie, probeert het uit. En wat mij betreft is het een serieuze poging.

Bar Karma neemt the Sims als voorbeeld
De serie is het geesteskind van , een van de makers van The Sims en Sims City. Samen met Albie Heart (voormalig CEO Nickelodeon) ontwikkelde hij Bar Karma, een van werelds eerste community-created tv-series: “ It’s a series where the interactive online community influences and develops aspects of the show: storylines, challenges, characters, personalities and music.”
Het idee voor de serie ontstond toen Wright observeerde hoe spelers in The Sims storylines ontwikkelen. Eerst werd hij vooral uitgelachen om het idee. Maar dat sterkte hem juist om door te gaan. Uiteindelijk zag Current TV, van voormalig vice-president Al Gore, de waarde van een investering in het project. Eerst werd een beta-community gecreëerd van ongeveer 2.000 co-creators. Zij werden gevraagd met een door Wright bedachte Storymaker Engine een creatieve bijdrage te leveren. “Bar Karma is possibly a new model for developing TV. It could be a big aspect of the way media is created in the future”, aldus Dave Cohen (executive Current TV). “This show is a step forward to give people more access to the show. The possibilities are endless.” Ik heb de eerste aflevering gekeken om te zien hoe zich dit vertaalde in creativiteit.

Toekomstmuziek
De eerste aflevering speelt zich af in een bar in de verre toekomst. Een succesvolle internetmiljardair komt hier bij verrassing terecht en krijgt de kans zijn leven te beteren. Hij krijgt te maken met een 20.000 jaar oude barman (William Sanderson, True Blood, Blade Runner) en een verleidelijke bardame. De essentie: Waar ben ik? Wat is er gebeurd? Hoe kom ik hier weg? En om het spannend te houden wordt er vooral geen antwoord gegeven op deze vragen. Ook is er aan het einde van de 20 minuten niet echt een cliffhanger die je naar de volgende episode doet verlangen. Gedurende de aflevering komen banners voorbij met aan de serie gerelateerde vragen, deze zijn gesponsord door AT&T. Andere commerciële partners zijn Mazda en AmEx. Scènes die geschreven zijn door ‘gewone’ mensen worden vooraf aangekondigd.

Al met al is het verhaal erg magertjes. De suggesties die je als publiek kunt doen zijn obligaat en de gevoelsmatige inbreng van co-creators minimaal. Toch komen we als we de creditlijst bekijken veel vreemde namen tegen: Sean B1, Skynar, Luke en Pooky Amsterdam zijn een paar uit het rijtje. Dat de serie nog niet beklijft is logisch bij een gewaagd experiment als dit. Ik denk dat zodra er een gezonde mix tussen topprofessionals en co-creation is gevormd, we te maken krijgen met een model dat ons nog veel zal brengen. Want net als vormen zoals NIKEiD voor veel jongeren al een must zijn, zullen toekomstige generaties veel meer hun stempel willen drukken op de content die ze tot zich nemen. Vandaar, welkom in de toekomst.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie