App recensie: Brengt de IKEA app toegevoegde waarde?
Humphrey Fredriksz (Channel Manager Mobile MoneYou): 'Veel merken die het onderscheidend vermogen van smartphones en tablets als marketingtool inzetten, schieten hun doel voorbij. Bij de IKEA catalogus app hink ik op twee gedachten. De verrijking van de papieren (of digitale) versie van de catalogus is vrij sterk uitgevoerd met video's, 360 graden views en de 3D weergave van de producten. Het werkt goed en het is ook nog een leuk om te doen. Het geeft echt het IKEA gevoel. Dit gevoel krijg ik sowieso al van het design. Er zijn echter twee zaken die mij enigszins storen, mogelijk ben ik niet de doelgroep, maar het herhalend moeten inzoomen om een beter beeld van de pagina's te krijgen en de bijschriften die niet scherp zijn, doet de tablet (in dit geval de iPad) voor mij tekort. Dit aangevuld met een platte webshop integratie, is voor mij een minpuntje. Als marketeer blijf ik dit soort concepten wel enorm waarderen en weet ik ook dat dit soort initiatieven stappen zijn naar een steeds mooie mobiele wereld. Nog even en ik gooi weer een aantal producten die ik zeker niet nodig heb in mijn winkelmandje, maar dan op mijn tablet."
Vincent Koopmans (mobtzu): 'De 3D modellen zijn prima, maar het plaatsen gaat wel wat lastig eerlijk gezegd. Ik had wel de witte balk laten 'hiden' in het scherm tijdens de interactie, stoort nogal. Ze hebben hun best gedaan maar het proces van catalogus+ scannen/opzoeken gaat niet zo soepeltjes, ik moest echt zoeken naar die plusjes. Dit is wel 1 van de betere uitvoeringen van AR die ik gezien heb, maar er kan nog wat aan verbeterd worden vooral in de interactie. Ik had wellicht ook de app iets anders ingericht, bij het onboarden wellicht vragen "heeft u een catalogus in de bus gehad, tap hier" Dus dat stuk van begeleiden van de gebruiker kan iets sterker.'
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisJochem de Klein (Jomble/ Mobile Marketing Nederland): 'De augmented reality functionaliteit in de app werkt aardig. In het begin kost het even moeite om de werking onder de knie te krijgen, mede omdat de instructies in de Ikea-app niet helemaal consequent zijn. Er staat bijvoorbeeld 'Klik op start', terwijl er alleen maar 'Start tutorial' in beeld staat. Helaas kom je telkens na het scannen in deze handleiding terecht, maar de laatste stappen van de tutorial kun je vervolgens gelukkig ook overslaan. Het valt op dat de scan functionaliteit en de producten erg traag laden en dat kan irritatie opwekken. Dat gebeurde bij mij toen de app vervolgens ook een aantal keren crashte op mijn iPhone.'
'Het effect van augmented reality in de Ikea gids is bijzonder, maar in mijn ogen niet meer dan een gimmick. Feit is dat de kleuren van de meubels afwijken van de echte kleuren die je in de winkel krijgt. Daarnaast zijn de verhoudingen, de formaten, van de meubels in de app niet altijd conform de werkelijkheid. Je kunt wel zelf een bank, stoel of kast groter of kleiner schalen, naar het juiste formaat, en dan in je huiskamer neerzetten, maar dan nog weet je vaak niet of de afmetingen realistisch zijn.'
'Gimmick'
In mijn ogen is het idee achter de augmented reality feature prima, maar ontbreekt het nog aan de technologie om hier een echt nuttige functionaliteit van te maken voor de consument. Het blijft daarom meer een gimmick met waarschijnlijk enerzijds PR waarde en anderzijds een prima tool voor Ikea om mensen reclame te laten maken voor hun producten. Ik zie het namelijk best gebeuren dat consumenten de foto van het gescande meubel in hun eigen woonkamer gaan delen met hun sociale netwerk.'
Ronald de Groot (oneshoe mobile): 'Allereerst wil ik benadrukken dat ik het een goede zet vind van Ikea dat ze met deze nieuwe app zijn gekomen. Dat een Ikea het contactmoment via mobile met een (augmented reality) app inzet ter aanvulling van de papieren catalogus, dat kan ik alleen maar toe juichen. Het is in ieder geval een mooi voorbeeld van hoe traditionele media en nieuwe media had in hand kan laten gaan. Deze app als concept past in ieder geval goed bij het bedienen van hun klanten en het verder bouwen aan het merk Ikea. De eerst indruk van de app oogt wat rommelig. Als de metafoor van het design een folder moest zijn, dan is het goed gelukt. Maar voor een vervente app-gebruiker is het wat onoverzichtelijk en minder intuïtief. '
'Om gebruik te maken van de augmented reality feature druk ik op de button 'scan', maar dit blijkt geen button te zijn. Ik moet blijkbaar op de plusteken ernaast drukken. De augmented reality feature word vervolgens gestart, het inladen gaat niet heel snel. Eenmaal opgestart gaat mijn camera open en zie ik een grote rode plusteken met de tekst erbij dat ik dit pictogram (de rode plusteken) boven de pagina moet houden. Deze tekst met een witte doorzichtige achtergrond, wat mijn halve beeldscherm in beslag neemt, blijft vervolgens continue in beeld staan. Na wat experimenteren kan ik ook gewoon de camera richten op de gehele pagina dan zie ik ook de augmented reality content. Wat augmented reality vaak 'magisch' maakt is het feit dat je door de hele camera kijkt en dat je ineens iets digitaals over een fysiek product ziet verschijnen. Dit gevoel is door die balk en tekst een beetje weg. Maar goed, de eerste augemented reality content verschijnt in beeld. Ik kan allereerst een video bekijken. De video die ik zie staat niet in verband met de pagina die ik had gescand, ik had juist verwacht dat ik een video zou zien die in verband zou staan met het plaatje die ik zie in de catalogus. Gelukkig blijkt dit de enige video te zijn, de overige video's zijn wel gelinkt aan de pagina's die ik heb gescand.'
'De content van de video's is wel leuk en interessant om te zien. Zo zie je hoe en waar producten worden gemaakt. Hoe (multifunctionele) producten werkelijk in de praktijk gebruikt kunnen worden, dit geeft mij direct een beter beeld bij een bepaald product. Hierdoor is de kans wel groot dat je als consument een bepaald product eerder online zal bestellen, maar sommige producten als een bank die wil je wel eerst uitproberen en echt voelen.'
'Verfrissend afwisselend'
'De overige content die ik via augmented reality kan zien vind ik wel 'verrassend' of beter gezegd 'verfrissend' afwisselend . Zoals de 360 graden-view, dat je via je device echt door een kamer kan kijken die je ook in de folder als plaatje ziet staan. Of de content waarbij 6 verschillende scenario's zijn uitgewerkt hoe je een kamer kan inrichten, hierbij hebben ze allemaal verschillende foto's achter elkaar gezet die je als een video kan afspelen. Voor consumenten die niet creatief genoeg zijn met de inrichting van een bepaalde kamer is dit een fijne manier om geïnspireerd te worden.
'Achter in het boek kom ik de belangrijkste branding feature van de app tegen, namelijk het virtueel kunnen plaatsen van sofa's en boekenkasten. Na het inladen van de bestanden knalt de app er ineens uit. Na nog een keer proberen werkt het wel. Het is op zich wel vermakelijk dat je een sofa in je kamer kan zetten, of in mijn geval op mijn bureau want ik gebruik de digitale catalogus. Ik kan de sofa draaien en van alle kanten bekijken. Ik merk wel dat deze feature niet echt is gemaakt voor een smartphone en dat het gebruik van een tablet zich meer voor deze exercitie leent. Als ik met mijn vingers bijvoorbeeld de sofa probeer te draaien, vergeet ik even mijn camera goed te richten op de Ikea catalogus, waardoor ik vervolgens de sofa kwijt ben. Ik vind de feature zelf niet heel veel toegevoegde waarde hebben in vergelijking met de andere features. Het kost me allemaal iets te veel moeite om een indruk te kunnen krijgen van een bank of boekenkast.'
'Vermakelijk'
'De Ikea app was over het algemeen wel vermakelijk om te gebruiken. Een folder is vaak statisch en juist door de verschillende toegepaste features kan je een beter beeld en gevoel krijgen bij bepaalde producten. Ik kan me daardoor zeer goed voorstellen dat het voor consumenten zeker een toegevoegde waarde is naast de folder zelf. Ik vraag me wel altijd af wie werkelijk met de telefoon zo door een folder zit te bladeren, want als ik een folder lees dan doe ik dat zelf omdat ik even geen zin heb in een smartphone, tablet of computer. Voor iemand die de voorkeur heeft voor de online- of mobile catalogus kan je voor 95 procent ook gebruik maken van de features. In de online- en mobile catalogus is dezelfde content namelijk ook toegevoegd, alleen het virtueel plaatsen van sofa's en boekenkasten is niet mogelijk. Het verreiken van de catalogus en dan met name de online catalogus is voor mij als consument zeker een toegevoegde waarde. De verschillende features dragen mijn inziens zeker bij aan een aankoopintentie, maar ik verwacht geen schrikbarende stijging in de verkoop van Ikea door dit initiatief. Ik zie het toch echt meer als een word of mouth marketing-tool, waarbij gebruikers van deze app dit aan vrienden en familie gaan laten zien.'
Meer mobile nieuws vind je op zusterblog Mobilemarketing.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid