‘Fusie Omnicom en Publicis maakt ons andere sparringpartner’


Research analist Brian Wieser (Pivotal Research, Portland Oregon) zegt in een artikel op AdvertisingAge dat de bundeling van het volume van alle bureaus die zijn aangesloten zijn bij de zojuist ontstane communicatiegigant, zou kunnen leiden tot lagere mediaprijzen. Maar of dat in Nederland ook het geval is, is maar zeer de vraag.
Om te beginnen is het aandeel in de netto media spendings van Publicis en Omnicom in Nederland kleiner dan wereldwijd. Op basis van de zojuist verschenen rapportage van Recma over het jaar 2012, kan worden vastgesteld dat het gaat om een aandeel van 19 procent. (GroupM: 40 procent, IPG: 23 procent.) Wereldwijd, zo rapporteert Recma over 2012, is ‘Publicom’ goed voor een aandeel in de media billings van 35,6 procent. WPP, nu op de tweede plek: 28,1 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Geen hogere korting
Tom Staphorsius, nu directeur van Vivaki Exchange Nederland, het inkooporgaan van ZenithOptimedia en Starcom, zegt dat de fusie goed is voor zijn klanten. ‘Het betekent een verdubbeling van de omzet, internationaal beschikken we nu over een enorme Benchmark waarmee we de laagste prijsniveaus kunnen garanderen. En het levert ons de mogelijkheid om uit te breiden in inkooptalent en andere resources.’
Maar tot hogere kortingen zal het in de regel niet leiden. Staphorsius zegt dat het door de aanhoudende crisis niet meer alleen om de laagste prijs gaat. ‘Veelal is de bodem in zicht of al bereikt. Het gaat er nu om - meer dan ooit - om de beste prijs voor het beste resultaat die wij onze klanten kunnen bieden.’
Staphorsius hecht meer belang aan inkooptalent, inzicht, benchmarking, research en nauwe samenwerking met de media om de prijs-waarde voor onze klanten te verbeteren, dan de nadruk te leggen op nog hogere staffels. ‘Daar is de winst nauwelijks of niet meer te behalen.’
Directeur
Staphorsius geeft geen direct antwoord op de vraag of hij de man is die de centrale inkoop-unit voor ‘Publicom Nederland’ zal gaan leiden. ‘Ik ben ervan overtuigd dat ze mij willen houden en ik verleen mijn diensten graag. Ik doe dit werk sinds 1973 en het wordt steeds leuker, steeds aantrekkelijker. Dit is opnieuw een fantastische uitdaging.’
Cultuur
Onoverkomelijke cultuurverschillen ziet Staphorsius niet. ‘Cultuurverschillen zijn er wel, maar die zitten vooral aan de voorkant. Op het vlak van buying en trading ligt dat allemaal veel dichter bij elkaar.’
Geen commentaar
Hans Horneman, ceo van Omnicom Media Group, geeft geen commentaar op de voorgenomen fusie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid