Sanoma en GroupM onderzoeken effect van mobiele campagnes


Over het effect van mobiele campagnes in Nederland is nog weinig bekend, terwijl het mobiele bereik enorm groeit. Marktleider Sanoma heeft daarom samen met GroupM een onderzoek naar de impact opgezet. Beide partijen willen aantonen dat de mogelijkheden voor adverteerders en de impact op de consument op mobile devices een substantieel aandeel van het marketingcommunicatiebudget rechtvaardigen.10 mobiele campagnes worden onderzocht op effecten op de belangrijkste brandmetrics:
• Brand awareness & values
• Campaign recall & recognition
• Campaign appreciation
• Boodschapoverdracht
• Profiel van de bezoeker
Om het effect van de campagnes zo zuiver mogelijk aan te kunnen tonen, moet onderscheid gemaakt worden tussen een groep ‘exposed’ en een groep ‘unexposed’. Sanoma heeft daarvoor in samenwerking met Memo² en Adrime een nog niet eerder uitgevoerde meettechniek voor apps en de mobiele site ontwikkeld waarbij exposure daadwerkelijk wordt gemeten. Bezoekers van de app of mobiele site worden na vertoning van de uiting met een onderzoeksbanner benaderd en kunnen direct op hun mobiel de vragenlijst invullen.
Hierbij is rekening gehouden met de contactfrequentie: men is benaderd na 1, 2, 3, etc. confrontaties met de uiting. De werving op de mobiele site en middels de apps zelf wordt aangevuld met panelleden van Memo², om een check op representativiteit van de steekproef te kunnen doen. Om zo veel mogelijk learnings op te kunnen doen, worden campagnes van diverse aard (branding, activatie, location-based, etc.) geselecteerd voor het onderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid