Overslaan en naar de inhoud gaan

Scoren met spiritualiteit

Spiritualiteit doet het goed in de reclame. De consument van nu wil meer dan alleen materieel genot, en zoekt ook naar diepere waarden.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Spiritualiteit verkoopt. Terwijl het aantal aanhangers van de gangbare godsdiensten in de Westerse wereld afneemt, schromen adverteerders niet om in hun reclame religieus getinte motieven te verwerken. Zo gebruikt het Braziliaanse alcoholmerk Sagatiba in zijn reclamecampagne een mannelijk model, dat qua uiterlijk en houding 'met gespreide armen' sterk aan Jezus doet denken. Het Britse shampoomerk GHD verkondigt ‘The Gospel according to ghd’ en predikt een ‘nieuwe religie voor haar’. En het parfummerk Samsara is genoemd naar de boeddhistische cyclus van wedergeboorte.

related partner content for mobile comes here

Het gebruik van spirituele motieven sluit aan bij de behoefte van de 21e-eeuwse consument om een diepere betekenis aan zijn leven te geven. Maar wil de link met spiritualiteit succesvol zijn, dan dienen adverteerders wel respectvol met het onderwerp om te gaan. Een pharmaceutisch bedrijf dat voor zijn morning-afterpil een campagne liet maken met als thema ‘de onbevlekte ontvangenis’, kreeg zoveel negatieve reacties dat de campagne zijn doel voorbij schoot.

Bron: Management Today

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in