Scoren met spiritualiteit


Spiritualiteit verkoopt. Terwijl het aantal aanhangers van de gangbare godsdiensten in de Westerse wereld afneemt, schromen adverteerders niet om in hun reclame religieus getinte motieven te verwerken. Zo gebruikt het Braziliaanse alcoholmerk Sagatiba in zijn reclamecampagne een mannelijk model, dat qua uiterlijk en houding 'met gespreide armen' sterk aan Jezus doet denken. Het Britse shampoomerk GHD verkondigt ‘The Gospel according to ghd’ en predikt een ‘nieuwe religie voor haar’. En het parfummerk Samsara is genoemd naar de boeddhistische cyclus van wedergeboorte.
Het gebruik van spirituele motieven sluit aan bij de behoefte van de 21e-eeuwse consument om een diepere betekenis aan zijn leven te geven. Maar wil de link met spiritualiteit succesvol zijn, dan dienen adverteerders wel respectvol met het onderwerp om te gaan. Een pharmaceutisch bedrijf dat voor zijn morning-afterpil een campagne liet maken met als thema ‘de onbevlekte ontvangenis’, kreeg zoveel negatieve reacties dat de campagne zijn doel voorbij schoot.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Management Today
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid