Overslaan en naar de inhoud gaan

Komt Philips via Avent op de kraamafdeling?

Philips neemt voor ongeveer 675 miljoen euro Avent over, een Brits bedrijf dat producten voor moeders en baby's thuis maakt. Denk aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

neemt voor ongeveer 675 miljoen euro over, een Brits bedrijf dat producten voor moeders en baby's thuis maakt. Denk aan borstpompen, sterilisators, zuigflessen en tuitbekers.

related partner content for mobile comes here

Het investeringsbedrijf Charterhouse Capital Partners, dat Avent vorig jaar nog voor 450 miljoen euro overnam van de oorspronkelijke eigenaar, mag dus in zijn handjes knijpen. Avent behaalde in de twaalf maanden tot 31 maart een omzet van ongeveer 165 miljoen euro. Meestal wordt voor een overname 4 tot 5 keer de winst neergelegd, niet de omzet.

Philips wil met de acquisitie zijn positie op de markt voor persoonlijke verzorging versterken, maar is dat de enige reden voor overname?

Avent, marktleider in Groot Brittannië, staat met zijn flessen en drinkbekers prominent in het babyverzorgingschap bij drogisterijen, een echt premium-merk volgens Philips.
'We zien de gezondheid en het welzijn van moeders en kinderen als een belangrijke toekomstige markt voor Philips', verklaart Andrea Ragnetti, CMO Philips, tegen .

Een erg algemene opmerking van Ragnetti. Ik denk dan ook dat Philips verder zal kijken dan alleen persoonlijke verzorging voor moeder en kind, toch al een grote markt van 7 miljard euro per jaar in ontwikkelde landen (en men voorspelt een jaarlijkse groei van 5 procent).

Philips stelt dat in landen als Nederland mensen vaker op oudere leeftijd kinderen krijgen. En door de vergrijzing komen er meer grootouders, die weer veel geld uitgeven aan hun kleinkinderen. Hierdoor groeien de uitgaven per baby.

OK, maar een andere bijkomstigheid is dat de steeds ouder wordende 'jonge ouders' vaker een beroep zullen doen op de medische voorzieningen rond bevallingen. Ziekenhuisopnames worden steeds normaler gedurende de zwangerschap.

Het zou me dus niets verbazen als naast Consumentenproducten ook de Philips-divisies Medical Systems en Lighting hun expertise uitbreiden naar de neonatologie- en kraamafdelingen in ziekenhuizen. Denk aan lichtherapie voor pasgeborenen en professionale kolfapparaten. Juist in het babysegment zijn zulke kruisbestuivingen goed denkbaar. Met de overname van Avent is de eerste stap gemaakt.

Volgens een woordvoerder van , een grote fabrikant van professionele kolfapparaten, is het vrijwel zeker dat Philips in dit segment zal starten.

Medela, een Zwitsers familiebedrijf, opereert wereldwijd met name in het professionele segment. De borstpompen van Medela worden op dit moment in Nederland in de meeste ziekenhuizen gebruikt en verhuurd door lactatie-instanties. Daarnaast zijn er enkele consumentenpompen op de markt.

Medela ontwikkelt echter ook medische apparatuur voor de neonatologie- en de kraamafdeling, zoals diverse fototherapiesystemen tegen geelzucht.

Philips is niet bij Medela langs geweest, zo meldt de woordvoerder. Het bedrijf is erg benieuwd naar de plannen van Philips op dit gebied.

Medela is overigens het enige bedrijf dat wetenschappelijk onderzoek verricht naar borst-pompen, zo wordt er in een Australisch lab continu naar zuigende baby's gekeken om de perfecte zuigtechniek nagebootst te krijgen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in