Heineken lanceert vrouwendrankje Jillz
Heineken had voor de gelegenheid flink wat blikken mooie jongens en meiden open getrokken, jazz-zanger Wouter Hamel zong enkele nummers, Deejay Monte la Rue stond achter de draaitafel en actrice Hannah Verboom mocht het hele gebeuren presenteren.
In dit filmpje legt marketingdirecteur Herwin van den Berg het concept van het 'vrouwendoordrinkdrankje' uit aan Hannah.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuFoto's van de lancering staan op Flickr.
Jillz bevat 5 % alcohol en is een blend van cider, gerstemout en zuiver water, met een fruitsmaakje. De ciderblend wordt geserveerd in een nieuw 18cl merkglas en heeft geen schuimkraag.
De doelgroep (vrouwen tussen de 18 en 35) is groot: volgens onderzoek van Heineken drinkt 63 procent van de vrouwen geen bier, omdat ze het drankje te bitter vinden.
Het drankje werd in oktober nog getest, onder de naam Charli. Van den Berg: 'We hebben naar aanleiding van die testen nog flink wat aanpassingen moeten doen om tot dit uiteindelijke concept te komen.'
En nu dus de introductie. Van den Berg: 'We doen het stap voor stap. Op dit moment is Jillz in 450 horecagelegenheden te bestellen, daarna zullen we het merk langzaam verder uitrollen.'
Het drankje wordt voorlopig alleen in de horeca en van de tap geserveerd. Dat komt volgens Heineken door de insight dat vrouwen in de horeca nog een drankje misten dat ze samen met mannen (die aan het bier zijn) konden drinken.
Daarnaast verkoopt getapte drank beter dan flesjes. Herwin van den Berg: 'We willen eerst volume maken en daar is de tap het meeste geschikt voor. Flesjes zijn in de horeca vaak minder zichtbaar.'
'Vrouwen hebben in de horeca nu ook een drankje dat makkelijk bestelbaar is van de tap,' aldus Baukje ten Herkel, brandmanager Jillz.
Het drankje wordt alleen online gecommuniceerd. Ten Herkel: 'We willen toch vooral dat vrouwen het drankje gaan proberen, dus hebben we een virale campagne laten ontwikkelen.'
Op www.jillz.nl is de campagne vanaf nu te zien, getiteld 'Jillz, (never)surrender'. Vrouwen kunnen hier vriendinnen uitnodigen voor een glaasje Jillz, via een viertal virtuele barmannen. Centraal thema in de campagne: verleiding. De makers kozen dan ook niet voor niets een groene appel als symbool.
Maar..gaat Jillz het redden? Volgens Herwin van den Berg gaat cider dit jaar zeker doorbreken als nieuw drankje. Engelse en Scandinavische vrouwen zijn al een tijdje om, dus nu zijn de Nederlandse vrouwen aan de beurt, aldus van den Berg.
Heineken kocht daarnaast de Schotse bierbrouwer Scottish & Newcastle, brouwer van het bekende ciderdrankje Strongbow. 'Daar zit een hoop kennis die we ook hier kunnen gebruiken.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid