Hoe overleven de computerbladen het internet?


Is er nog hoop voor de computerbladen? VNU Media killed voormalige darling Computer Idee (overgedaan aan HUB), Computer!Totaal (IDG) verliest in twee jaar tijd 30 plaatsen in de omzet top 100 publieksbladen (PDF). Voor beide bladen liep de advertentieomzet vanaf 2005 met meer dan 10% per jaar terug. Ongetwijfeld speelt internet bij deze aftakeling een grote rol. Hoe dit tij te keren?
Zoom (IDG) haalde in 2007 Media Facts (pagina 28) met een succesverhaal na jaren van onzekerheid over het voortbestaan van dit digitale fotografieblad. Voortaan werd online leidend, veranderde zelfs de bladtitel in Zoom.nl en vulden amateurfotografen niet alleen de online database, maar ook het blad.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPC-Active (HUB) zet ook haar lezers aan het werk: op het drukbezochte forum beantwoorden lezers vragen van lezers. In het blad wordt maandelijks een flinke sectie gereserveerd voor de beste vragen en antwoorden. De nerdie rubriek van Henk van de Kamer is regelmatig gewijd aan discussies die op het forum gevoerd zijn.
UGC overhevelen naar de papieren wereld bespaart in elk geval redactiekosten. Of adverteerders hierdoor terugkeren is nog maar de vraag. Die zullen zich zorgen blijven maken over de dalende abonneeaantallen. Zolang veel van de informatie in de bladen gratis voorhanden is op het net zie ik het somber in.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid