Overslaan en naar de inhoud gaan

De vijf technologietrends van 2005

De organisatoren van de Amerikaanse Webby Awards gaven in de aanloop naar het prijzenfestival alvast een kijkje in de nabije toekomst van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De volgende ontwikkelingen zullen in 2005 excelleren:

related partner content for mobile comes here
  • Peer-to peer uitwisselingsprogramma’s beperken zich in de toekomst niet alleen meer tot muziekbestanden, maar zullen ook creatief materiaal als fotografie en patenten uitwisselen. Gelijk aan het basisprincipe van open source software zullen creatieven via websites als hun werk beschikbaar stellen, onder restricties (zoals bronvermelding) uiteraard.
  • In 2005 zullen meer en meer producten -en mensen- een zogenoemde rating (beoordeling) krijgen; net als de productrecensies op Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl, en de beoordelingen van verkopers op eBay.nl, zullen steeds meer bedrijven beoordelingsystemen op hun site toepassen. Bijna alles en iedereen maakt vanaf dit jaar kans op een thumbs-up of thumbs-down.
  • Nieuwe zoekservices veranderen de manier waarop consumenten (on – en offline) naar koopjes zoeken. Je mobiele telefoon wordt een koopjesjager als er een barcodescanner of, beter nog, een rfid chip op geïnstalleerd is. Scan een boek in de winkel, en je telefoon vertelt je waar het product goedkoper wordt aangeboden, online bijvoorbeeld. En met een barcodescanner in je digitale videocamera heb je zo een digitale bibliotheek van al je boeken, cd’s en films, inclusief coverbeeld en bijschriften. Lokale zoekmachines zorgen weer voor de beste informatie over koopjes in de buurt. Tik simpelweg je postcode in en de naam van het product waarnaar je op zoek bent. Wat betekent dit nu voor marketeers? Je kunt bijvoorbeeld meer informatie aan een product meegeven: Want met een barcode scanner/rfid chip kan een consument behalve de prijs ook meer te weten komen over het product zelf, zoals waar het gemaakt is, welke grondstoffen gebruikt zijn en of milieu en lijf wel gediend zijn met dit product.
  • Mobiele logs worden het helemaal. Het afgelopen jaar waren weblogs populair, maar het fenomeen verschuift zich dit jaar naar de mobiele telefoon. Moblogs voorzien geïnteresseerden van foto’s, videoboodschappen en sms-teksten. Volgens de organisatoren van de Webby Awards ‘het beste alternatief voor live tv-uitzendingen’. Mobloggers kunnen gebruik maken van communitysites als Fotolog.net, TextAmerica.com en Flickr.com, die het de gebruiker makkelijk maken om direct materiaal te publiceren op het net. Wat betekent dit voor de creatief? Techniek wordt steeds meer draagbaar, dus moet er een alternatieve interface komen die de desktop vervangt. Je moet ‘m namelijk overal en altijd kunnen gebruiken.
  • Een dagje zonder technologie. Mensen worden al die techniek in 2005 een beetje zat en komen tot het besef dat ze hun gadgets af en toe best uit kunnen zetten. Zo is er een sleutelhanger ontwikkeld die televisies overal uit kan zetten, en er zijn systemen in theaters en restaurants die mobiele telefoons blokkeren. Op sommige kantoren mag je in de toekomst op vrijdag geen e-mail meer verzenden en worden persoonlijke gesprekken meer aangemoedigd. Mensen nemen in de toekomst bewust een uur vrij van hun gadgets, voor een beetje rust en reflectie. En lunches worden gebruikt voor een bezoek aan een museum, park, bibliotheek of boekwinkel. Bron:
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in