De wetten van de niche


Specialisering, flexibiliteit, goede klantrelaties, het zijn de bekende succesfactoren die iedereen kan opnoemen als het om nichemarketing gaat. Maar er is veel meer te weten over niches. Ze zijn er in soorten, elk met hun eigen ontwikkelingstraject. De klassieke niche doorloopt de bekende stadia van ontstaan, groei, rijping en verzadiging. Door het geringe marktpotentieel is er ruimte voor maar een paar aanbieders. De groeiniche ontwikkelt zich geleidelijk aan tot een massamarkt en verliest dan zijn nichekarakter. Bij de teruglopende niche is meestal sprake van een voormalige massamarkt; hier is het de vraag hoelang het omzetniveau nog aantrekkelijk genoeg blijft voor de aanbieder(s). De kortstondige niche ten slotte heeft maar een zeer korte levensduur, waarbinnen dan wel een hoge omzet kan worden gehaald. En dan is er ook nog het onderscheid tussen horizontale en verticale niches. De eerste soort bevindt zich ergens tussen twee massamarkten in óf aan de rand ervan; de tweede is in feite een verdieping van een bestaande markt.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid