Overslaan en naar de inhoud gaan

De wetten van de niche

De ene niche is de andere niet. Dus een béétje kennis van zaken kan geen kwaad voor wie zich op deze soms lucratieve, maar vaak ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Specialisering, flexibiliteit, goede klantrelaties, het zijn de bekende succesfactoren die iedereen kan opnoemen als het om nichemarketing gaat. Maar er is veel meer te weten over niches. Ze zijn er in soorten, elk met hun eigen ontwikkelingstraject. De klassieke niche doorloopt de bekende stadia van ontstaan, groei, rijping en verzadiging. Door het geringe marktpotentieel is er ruimte voor maar een paar aanbieders. De groeiniche ontwikkelt zich geleidelijk aan tot een massamarkt en verliest dan zijn nichekarakter. Bij de teruglopende niche is meestal sprake van een voormalige massamarkt; hier is het de vraag hoelang het omzetniveau nog aantrekkelijk genoeg blijft voor de aanbieder(s). De kortstondige niche ten slotte heeft maar een zeer korte levensduur, waarbinnen dan wel een hoge omzet kan worden gehaald. En dan is er ook nog het onderscheid tussen horizontale en verticale niches. De eerste soort bevindt zich ergens tussen twee massamarkten in óf aan de rand ervan; de tweede is in feite een verdieping van een bestaande markt.

related partner content for mobile comes here

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in