Overslaan en naar de inhoud gaan

Websites verzekeraars schieten tekort

Een consument op zoek naar relevante informatie over financiële ontwikkelingen heeft niets te zoeken bij websites van verzekeraars. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Verzekeraars bieden op hun websites nauwelijks actuele informatie over geld- en verzekeringszaken. Er wordt te weinig ge-update en de aangeboden informatie is vooral product- en zendergericht.
De websites van 103 Nederlandse verzekeraars werden beoordeeld op ‘nieuws’ ‘actualiteiten’ en ‘persberichten’. Daarbij is vooral gekeken naar de inhoud en strekking van het nieuws, of de artikelen voorlichtend en informatief of juist commercieel en imagoversterkend zijn en wanneer de laatste update heeft plaatsgevonden. Bij de beoordeling werd een duidelijk onderscheid gemaakt tussen algemene en specialistische verzekeraars. Ook is er onderscheid gemaakt tussen direct writers en intermediairverzekeraars.

related partner content for mobile comes here

‘Met in het achterhoofd de informatieplicht van verzekeraars aan consumenten, zijn de uitkomsten van ons onderzoek bedroevend te noemen’, aldus FTP-vennoot Frank de Smit. ‘Op vrijwel geen enkele website vindt een consument objectieve informatie over nieuwe ontwikkelingen, die relevant zijn voor zijn financiële zekerheid. Ten eerste is vrijwel elk bericht zendergericht, ten tweede zijn de berichten die onder het kopje ‘laatste nieuws’ staan in veel gevallen meer dan twee maanden oud (bij meer verzekeraars zelfs meer dan een jaar oud) en ten derde zijn verreweg de meeste berichten commerciegedreven; nieuws is pas het vermelden waard als er een eigen product aan gehangen kan worden. Daarbij is er weinig verschil tussen intermediairverzekeraars en direct writers en dat is dan vooral voor direct writers een kwalijke constatering, omdat zij de consument voor nieuws of objectieve voorlichting niet kunnen doorverwijzen naar een tussenpersoon.’

De websites van de verzekeraars zijn tussen 15 en 31 december 2004 onderzocht. Peter van der Mark van FTP Communicatie: ‘In een periode dat er op financieel en fiscaal gebied zoveel gaande is, mag je verwachten dat de verzekeraar de consument de helpende hand biedt. Niets daarvan. Slechts één website benadert de status van objectief informatief, die van de Rabobank, niet toevallig ook de website die eind 2004 tot de beste in de financiële branche is bestempeld.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in