Websites verzekeraars schieten tekort


Verzekeraars bieden op hun websites nauwelijks actuele informatie over geld- en verzekeringszaken. Er wordt te weinig ge-update en de aangeboden informatie is vooral product- en zendergericht.
De websites van 103 Nederlandse verzekeraars werden beoordeeld op ‘nieuws’ ‘actualiteiten’ en ‘persberichten’. Daarbij is vooral gekeken naar de inhoud en strekking van het nieuws, of de artikelen voorlichtend en informatief of juist commercieel en imagoversterkend zijn en wanneer de laatste update heeft plaatsgevonden. Bij de beoordeling werd een duidelijk onderscheid gemaakt tussen algemene en specialistische verzekeraars. Ook is er onderscheid gemaakt tussen direct writers en intermediairverzekeraars.
‘Met in het achterhoofd de informatieplicht van verzekeraars aan consumenten, zijn de uitkomsten van ons onderzoek bedroevend te noemen’, aldus FTP-vennoot Frank de Smit. ‘Op vrijwel geen enkele website vindt een consument objectieve informatie over nieuwe ontwikkelingen, die relevant zijn voor zijn financiële zekerheid. Ten eerste is vrijwel elk bericht zendergericht, ten tweede zijn de berichten die onder het kopje ‘laatste nieuws’ staan in veel gevallen meer dan twee maanden oud (bij meer verzekeraars zelfs meer dan een jaar oud) en ten derde zijn verreweg de meeste berichten commerciegedreven; nieuws is pas het vermelden waard als er een eigen product aan gehangen kan worden. Daarbij is er weinig verschil tussen intermediairverzekeraars en direct writers en dat is dan vooral voor direct writers een kwalijke constatering, omdat zij de consument voor nieuws of objectieve voorlichting niet kunnen doorverwijzen naar een tussenpersoon.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe websites van de verzekeraars zijn tussen 15 en 31 december 2004 onderzocht. Peter van der Mark van FTP Communicatie: ‘In een periode dat er op financieel en fiscaal gebied zoveel gaande is, mag je verwachten dat de verzekeraar de consument de helpende hand biedt. Niets daarvan. Slechts één website benadert de status van objectief informatief, die van de Rabobank, niet toevallig ook de website die eind 2004 tot de beste in de financiële branche is bestempeld.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid