Brussel weert junkfoodreclame voor kinderen


Europees commissaris Kyprianou (Gezondheid) heeft de gezamenlijke fabrikanten een jaar de tijd gegeven om zelf een verbod op te stellen. Als dat niet lukt, doet Brussel het, waarschuwde Kyprianou vorige week donderdag in een interview met de Financial Times.
De Europese Commissie heeft recent de strijd tegen obesitas opgevoerd. Overgewicht is een belangrijke oorzaak van veel gezondheidsklachten. De Europese Commissie heeft vorig jaar de Universiteit van Maas-tricht gevraagd groot onderzoek te doen naar de genetische oorzaken van obesitas.
Etiketten moeten duidelijker de risico's vermelden van producten met veel vet, zout en suiker.
De eurocommissaris zei dat Europeanen het overgewicht ‘vooral een Amerikaans probleem werd gevonden. We maakten er grappen over. Maar het is nu ook een Europees probleem.’
In Nederland heeft 36 procent van de inwoners matig overgewicht en 12 procent heeft ernstig overgewicht, aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vorig jaar.
De Europese voedingsbranche, verenigd in CIAA, heeft Kyprianou al toegezegd mee te werken. Ook elders staan de junkfoodfabrikanten onder druk. In de VS heeft Kraft Foods de kinderreclame voor bijvoorbeeld koekjes al gestopt. Groot-Brittannië bespreekt plannen om tv-reclame voor junkfood te beperken als die op kinderen is gericht.
Een woordvoerder van McDonald's zei tegen het FD dat een reclameverbod niets zal oplossen. 'Bestrijding van overgewicht schuilt in de balans tussen gevarieerde voeding en voldoende beweging.' Volgens hem hanteert McDonald's wat kinderreclame betreft al jaren strenge normen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid