Nissans niches


Nissan doet zelfs geen poging om aartsrivaal Toyota te verslaan waar het gaat om de verkoop van middenklassers. ‘Wij sturen ons bedrijf op winst’, aldus Nissans directeur strategie Patrick Pélata. En daarom zoekt hij het bij voorkeur in andere, lucratieve segmenten. Zoals de sportwagens, waar Nissan in Amerika en Japan veel succes heeft met de 350Z, de luxe Infiniti-serie en de kleine Micra, die als ‘vrouwenauto’ erg goed loopt. Ook introduceerde Nissan een pick-up annex terreinwagen Frontier, en - als proef - een compacte kruising tussen een terreinwagen en een van, de QashQai. Gemeenschappelijk kenmerk van al deze auto’s moet het ‘scherpe profiel’ zijn, met name in Europa, waar Nissan bekend staat als een degelijk maar saai merk. En die strategie is volgens Pélata mede bedoeld om zich de concurrenten van het lijf te houden dan wel zich te onttrekken aan de prijzenoorlog. ‘Doordat wij met nieuwe concepten de traditionele segmenten betreden, geven we niet alleen Renault (concernmoeder van Nissan) ruim baan, maar ook de Koreanen’.
Bron: Wirtschaftswoche
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid