Overslaan en naar de inhoud gaan

Venco heeft 'de dropste drop van Nederland' en meer campagnes

Ook Youfone, Dr. Oetker, Stabilo en Hans Anders spelen zichzelf in de kijker.
venco
De humoristische campagne van Venco in samenwerking met Kakhiel.
venco
De humoristische campagne van Venco in samenwerking met Kakhiel.

Venco heeft 'de dropste drop van Nederland'

Venco is naar eigen zeggen dé marktleider in drop en wil dat ook uitstralen. Reden genoeg voor het snoepmerk om reclamebureau Alfred in te schakelen voor een 'uitgebreid herpositionerings- en creatietraject'. De eerste campagne 'De dropste drop van Nederland' -met een herkenbare Alfred-signature- is daar het eerste resultaat van.

'Sinds 2018 voerden we campagne waarbij de nadruk lag op het Nederlandse karakter van drop en daarmee Venco. We vinden het nu tijd om het product een meer prominente rol te geven in onze communicatie-uitingen. Daarom zijn we vorig jaar samen met Alfred terug naar de basis gegaan en hebben we de positionering aangescherpt en nu de eerste campagne uitgebracht', aldus group brand manager Iris Bommer.

Met de pay-off 'De dropste drop van Nederland' wil Venco een duidelijk statement maken: houd je van drop, dan kies je voor Venco. Bommer: 'Die houding en trots wordt in alle lagen van de campagne doorgevoerd, van een nieuwe visuele stijl tot een online videoserie. En dat op een eigentijdse manier met een gezonde dosis humor en nuchtere Hollandse toon.'

Met het terugkerende zinnetje 'Hoho, het is wel Venco', moet duidelijk worden dat Nederlanders enkel en alleen met Venco genoegen nemen. Paul van Kuilenburg, strategy director Alfred: 'Campagnes waarbij merken claimen dat ze de beste zijn, worden al snel saai of arrogant. En niet per sé Nederlands. Daarom is de inzet van humor cruciaal. En laat dat nou goed bij Venco passen, omdat humor echt in het DNA van het merk zit. We hebben daarom niet gekozen voor een braaf grapje binnen de lijntjes, maar voor een aanpak die echt een steen in de vijver gooit.'

Voor de online videoserie is er samengewerkt met het satirische platform Kakhiel. 'Het concept is in eerste instantie bedacht voor online. Daarom hebben we de filmpjes een 'native zelfgemaakt gevoel' gegeven door gebruik te maken van AI en daarnaast stockvideo's - en zodoende kwamen we al gauw uit bij Kakhiel. Zij zijn een meester in het spotten van humor in ogenschijnlijk humorloze situaties', aldus Van Kuilenburg.

De campagne wordt naast online video op social media en via retail media uitgerold.

related partner content for mobile comes here

Credits:
Klant: Iris Bommer, Anique van Eeuwijk-Vroonland, Sander Nuhoff
Bureau: Alfred
Productie: Freddy & Kakhiel

Pennenmerk Stabilo adviseert: 'Start met beginnen'

Hoe begin je iets nieuws? Wat moet het worden? En waar begin je? De campagne van het Duitse pennenmerk Stabilo moet duidelijk maken dat die vragen er eigenlijk niet zo toe doen. Het gaat er niet om hoe je begint, maar dát je begint. Daarom zegt Stabilo: 'Start met beginnen'.

Stabilo: 'Toetsenborden, spraakbesturing, AI en andere digitale hulpmiddelen hebben ons leven verrijkt. Ze worden vaak gebruikt om zo snel mogelijk 'perfectie' te realiseren. Maar volgens neurowetenschappelijk onderzoek lopen we op die manier het risico veel te verliezen. Zo verbetert schrijven of tekenen met onze handen de connectiviteit van de hersenen en bevordert het leren. Het is daarom belangrijk om het proces van proberen, falen, leren en het ontwikkelen van onze eigen vaardigheden middels praktische oefening in stand te houden.'

Dit inzicht vormde de inspiratiebron voor KesselsKramer om een wereldwijde campagne te ontwikkelen voor het pennenmerk. Het sluit bovendien perfect aan -aldus KesselsKramer- op het inzicht dat de meesten wel kennen: er zijn duizenden reden om géén pen te pakken en níet te beginnen met waarmee je ook maar wilt beginnen.

KesselsKramer: 'Soms voelt beginnen als het moeilijkste deel van een creatief proces, maar het is vaak ook het mooiste en belangrijkste moment. Het is het moment waarop je vrijuit kunt schrijven of tekenen, iets geks kunt proberen, iets lelijks kunt maken; terwijl je onbewust je gedachten ordent, leert wat je wel en niet kunt en je eigen stijl ontwikkelt. En er is maar weinig voor nodig. Met alleen een stuk papier en een pen kun je al het begin maken van een film, boek of wetenschappelijke doorbraak.'

In de campagne kijken we naar verschillende 'beginners': van een enthousiast kind tot een bekende kunstenaars als Willem de Haan en Marc Bohle en daarnaast zelfs een robot.

De campagne wordt wereldwijd uitgerold in online video, print en outdoor.

Credits:
Klant: Stabilo
Agency & Productie: KesselsKramer
Insights: TrendsActive
Regie: Suzanne Koopstra
EP: Ninnog Duivenvoorde
DOP: Lenny Lu
Edit: Arthur Ivens
Grading: De Grot (Wietse van Bezooijen)
Muziek & SFX: Thomas Peters
Fotografie: Koen Berkhout

Advertentie

Dr. Oetker haakt in op FOMO onder millennials

Dr. Oetker zet millennials en Gen Z'ers op het verkeerde been met Club Suprema: een 'evenement' dat zo exclusief is, dat het niet bestaat. Teasende posters in verschillende steden, exclusieve invites voor influencers en een online registratiecampagne moet de nieuwsgierigheid prikkelen. Bij inschrijving blijkt Club Suprema 'het perfecte alibi' voor een avondje thuis genieten van een 'premium-pizza' van Dr. Oetker te zijn.

De campagne komt uit de koker van Being There in samenwerking met GroupM en Ace PR.

Dr. Oetker: 'Suprema is een pizza die past bij de momenten waarop je even tijd voor jezelf wilt nemen. Met Club Suprema hebben we een concept gemaakt dat het inzicht op een speelse manier activeert. We zien namelijk dat de behoefte aan me-time onder jongvolwassenen groter is dan ooit, maar dat ze vaak een excuus zoeken om zichzelf dat te gunnen. Daarvoor hebben wij de oplossing: een exclusieve reden om eens een avond écht voor jezelf te kiezen.'

GroupM: 'Voortaan doe je geen Houdini meer, maar een Club Suprema. Nooit meer last van FOMO of een ruggengraat die je in de steek laat. Met Club Suprema zeg je zonder moeite 'nee' tegen sociale verplichtingen en 'ja' tegen jezelf.'

Credits:
Klant: Dr. Oetker Nederland
Verantwoordelijk bij klant: Joost van den Berg, Marieke Grit, Sander van Haarst
Bureaus: Being There, StudioM – GroupM Creatives
Creative Owner(s): Yona Hümmels, Bart Heijboer, Rik toe Water
Media: EssenceMediaCom
PR: Ace PR

Youfone voor 'wel de magic, niet de munten'

Youfone herpositioneert zichzelf met de nieuwe merkcampagne 'Wel de magic, niet de munten'. Het merk hoopt zich zodoende te profileren als een 'value for money-speler' op de telecommarkt. Ruben Nicolai is net als in voorgaande campagnes het gezicht in de campagne, die nu voor het eerst is ontwikkeld door Hotel L'Amour.

'Waar veel mensen ons kennen van voordelige sim only-abonnementen hebben we ons ontwikkeld tot een totaalaanbieder waar je naast sim only ook glasvezel internet en televisie kunt afnemen. Bij Youfone krijg je daardoor kwaliteit voor weinig. 'Wel de magic, niet de munten' is daar een creatieve vertaling van', aldus Youfone.

De campagne bestaat uit onder meer een serie van 'muziekgedreven video's', waarin Ruben Nicolai laat zien dat als je gewend bent aan 'kwaliteit voor weinig zoals bij Youfone' je dat eigenlijk overal verwacht. 'Want als je bij ons kwaliteit krijgt voor een grijpstuiver, waarom zou dat dan niet ook bij een exclusieve autodealer kunnen?', wil de aanbieder maar zeggen.

De campagne wordt uitgerold op televisie, radio en via online video en outdoor.

Hans Anders is er ook voor BN'ers

Hans Anders haalt André van Duin van stal voor zijn nieuwe 360-campagne die vandaag het levenslicht ziet. De 78-jarige komiek is een oude bekende van de opticienketen: in 2020 was hij ook al het gezicht in de reclamecampagne van Hans Anders.

Ook is de alom bekende pay-off 'Alleen de prijs is Anders' en de 1+1=3-actie aanwezig in de nieuwe Hans Anders-campagne. Het brillenbedrijf nam anderhalf jaar terug afscheid van de (veel minder bekende) slogan 'Slim bekeken'.

'We willen duidelijk maken dat bekende Nederlanders soms ook gewoon een nieuwe bril nodig hebben. Die vinden ze bij Hans, voor een prijs die echt anders is. Hans Anders is er voor iedereen, van bekende namen tot de gewone man', aldus de opticienketen.

De campagne is ontwikkeld door Vengean, sinds 2023 het lead agency van Hans Anders, en wordt uitgerold op televisie, social media, radio, via online video en op de winkelvloer.

Credits:
Adverteerder/klant: Hans Anders - Laurens Mauquoi, Linda van de Wiel
Bureau: Vengean
Productie: Kxrxt
Mediabureau: Initiative Media
Sound: Studio Levalo

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in