Overslaan en naar de inhoud gaan

TBWA\Neboko verbindt zich als eerste hoofdsponsor aan favela-voetbalclub Prazeres United

Wat begon als een interne presentatie, mondde uit in een samenwerking: ‘Als creatieve industrie kunnen we écht verschil maken’
Families profiteren mee met voedselpakketten.
Dankzij het sponsorship van TBWA\NEBOKO kun kinderen sporten én leren
Families profiteren mee met voedselpakketten.
Dankzij het sponsorship van TBWA\NEBOKO kun kinderen sporten én leren

TBWA\Neboko is de eerste hoofdsponsor van Prazeres United, een voetbalclub voor kinderen in de favela’s van Rio de Janeiro. De club biedt niet alleen sport, maar ook dagelijks eten, structuur én perspectief aan inmiddels honderd kinderen tussen de vijf en zestien jaar.

related partner content for mobile comes here

Tijdens een bijeenkomst van het Culture Café dat TBWA\Neboko elk kwartaal organiseert, vertelde oprichter Willem Mulders over de favela’s waar hij regelmatig komt. Hoe een simpel potje voetbal kinderen kan weghouden van de criminaliteit. En over het ontstaan van Prazeres United, de club die inmiddels een wachtlijst kent en dringend behoefte heeft aan een fatsoenlijk speelveld.

‘Voor sommige kinderen zijn de schoenen en het clubshirt die ze bij ons krijgen letterlijk hun eerste paar schoenen ooit,’ vertelt Mulders. ‘Dat raakt natuurlijk. We willen ze niet alleen laten voetballen, maar ook laten zien dat de wereld groter is dan hun wijk. Dankzij de steun van TBWA\Neboko kunnen we dagelijks trainen, een lunch aanbieden en ook voedselpakketten uitdelen aan families.’

Meer dan voetbal

Prazeres United draait volgens Mulders om meer dan voetbal. ‘In de favela’s is armoede de standaard en is de toekomst vaak uitzichtloos. Wij proberen via de club een veilige plek te bieden, waar kinderen kunnen sporten, leren en dromen. Een plek die je bijblijft. Voor de kinderen zelf, maar ook voor de buurt.’

De financiering blijft een uitdaging. Naast de steun van TBWA\Neboko hoopt Mulders op meer hulp, bijvoorbeeld via de verkoop van de clubshirts. ‘Onze slogan is ‘Buy a shirt, change a life’. Daarmee investeren we niet alleen in het team, maar ook in voedsel en betere faciliteiten.’

Oproep aan de creatieve industrie

Voor TBWA\Neboko past de samenwerking bij de maatschappelijke rol die het bureau graag wil spelen. CEO Rik Ledder: ‘Het verhaal van Willem kwam bij ons allemaal binnen. Dit is precies het soort initiatief waarbij wij onze creativiteit en middelen willen inzetten om impact te maken. Ik hoop eerlijk gezegd dat andere bureaus en bedrijven zich hierdoor laten inspireren. De creatieve industrie heeft zóveel talent en slagkracht – als we die inzetten op plekken waar het hard nodig is, kunnen we echt verschil maken.’

De eerste partnerships zijn inmiddels opgezet. De visuele identiteit van Prazeres United is ontwikkeld door bureau Lama Lama. TBWA\Neboko ontwikkelde de campagne en blijft actief meedenken over 'verdere groei'. 

‘Voor ons is dit het begin,’ aldus Ledder. ‘We kijken nu al hoe we dit project samen met andere partijen nóg groter kunnen maken.’

Wie meer wil weten of ook een bijdrage wil leveren, kan terecht op prazeresunited.com.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Reineke Ekering

Geweldig initiatief en doneer meteen

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in