
Hans Anders haalt André van Duin van stal voor zijn nieuwe 360-campagne die vandaag het levenslicht ziet. De 78-jarige komiek is een oude bekende van de opticienketen: in 2020 was hij ook al het gezicht in de reclamecampagne van Hans Anders.
Ook is de alom bekende pay-off 'Alleen de prijs is Anders' en de 1+1=3-actie aanwezig in de nieuwe Hans Anders-campagne. Het brillenbedrijf nam anderhalf jaar terug afscheid van de (veel minder bekende) slogan 'Slim bekeken'.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalDe nieuwe campagne is ontwikkeld door Vengean, sinds 2023 het lead agency van Hans Anders, en wordt uitgerold op televisie, social media, radio, via online video en op de winkelvloer.
We spreken Linda van de Wiel (marketingdirecteur Hans Anders) en Bram Holzapfel (executive creative director Vengean) over de effectiviteit van BN'ers in reclame, hoe 'Alleen de prijs is Anders' ooit tot stand kwam en waarom Van Duin gewoon zichzelf speelt in de campagne.
Drie geeltjes
De pay-off 'Alleen de prijs is Anders' (bedacht door Kuiper & Schouten) bestaat al zo lang als Hans Anders er is, ruim veertig jaar. Van de Wiel: 'Hans Anders is ontstaan als het alternatief voor de vaak dure lokale opticien. 'Alleen de prijs is Anders' werd zo ook als thema geïntroduceerd: slechts 'drie geeltjes', oftewel 75 gulden was toen de prijs voor elk montuur. Ondanks dat er steeds meer concurrenten bij kwamen in de loop der tijd, wilden we ons blijven onderscheiden met aanbiedingen en promoties in de markt. Zo herintroduceren we naast de slogan ook de 3=1-actie, waar je bij aanschaf van een nieuwe bril ook echt de tweede en derde bril gratis krijgt.'
'We willen duidelijk maken dat bekende Nederlanders -net als iedereen- soms ook gewoon een nieuwe bril nodig hebben. Die vinden ze bij Hans, voor een prijs die echt anders is', vervolgt Van de Wiel. 'Hans Anders is er voor iedereen, van bekende namen tot de gewone man. We willen een merk van en voor heel Nederland zijn.' Het is de bedoeling dat naast Van Duin in komende campagnes ook andere BN'ers te zien zijn. Wie dit zijn, laat Van de Wiel in het midden.
Value for money-propositie
Hans Anders en André van Duin zijn als gezegd geen onbekenden van elkaar. Zo speelde de komiek een aantal jaar geleden de vader van Loes (vertolkt door Plien van Bennekom) in de commercials van de opticienketen (ontwikkeld door N=5). Waarom is hij nu weer terug als gezicht van Hans Anders? Van de Wiel: 'Het was destijds een komische rol die goed bij hem paste. Het feit dat de samenwerking goed beviel speelt een rol, maar de keuze om nu weer met Van Duin samen te werken komt voornamelijk voort uit de nieuwe merkstrategie. Een lijn die zo'n twee jaar geleden is ingezet en waarbij het merkthema 'Alleen de prijs is Anders' voor het eerst in jaren weer werd ingezet. Al veertig jaar houden we vast aan een sterke value for money-propositie.'
Over de keuze voor Van Duin zegt Van de Wiel: 'Hans Anders is er voor heel Nederland, dus ook voor BN'ers. André is behalve sympathiek, momenteel zo'n beetje het boegbeeld van entertainment en door vrijwel alle Nederlanders geliefd. Dat laatste is een belangrijke reden dat we de campagne willen starten met André in de hoofdrol. En dan juist als André zelf, en niet in de vertolking van een rol. Hij is van zichzelf al iemand die in nagenoeg elke situatie humor ziet en dat brengt ook in deze campagne meteen de vrolijke noot die zo goed past bij Hans Anders.'
BN'er als merk
Over 'BN'ers in reclame' heeft iedereen wel een mening, toch kan het effectief zijn, weet Bram Holzapfel van bureau Vengean. 'Een BN'er inzetten puur en alleen omwille van het feit dat iedereen hem of haar kent, behoeft geen uitleg. De meeste BN'ers zijn zelf al een merk. Door wie ze zijn zetten ze meteen een bepaalde emotie neer. Dat is cruciaal als je in het moderne medialandschap weinig tijd hebt om emotie en positieve associaties te realiseren. Het is wel belangrijk de voor de merkstrategie van Hans Anders best passende BN'ers te betrekken. BN'ers waar een zo breed mogelijk publiek zich makkelijk mee kan en wil identificeren. Een merk dat bereid is te investeren in de samenwerking met bekende Nederlanders doet er toe en wint aan 'geloofwaardigheid door associatie'.'
Gezonde humor
Het is daarbij juist André van Duin die in de Hans Anders-commercial lichtelijk de spot drijft met zichzelf als bekendheid in een reclame. 'Zeker omdat ik een BN'er ben', zegt hij geheel op z'n Van Duins na het horen van de 1+1=3-aanbieding. Van de Wiel: 'We willen juist het punt maken dat iedereen bij Hans Anders van zoveel voordeel kan profiteren dat het bijna lijkt alsof het alleen voor VIP's weggelegd zou zijn. Van Duin laat die verbazing die grenst aan verontwaardiging perfect zien in de commercial. En dat zorgt meteen voor die gezonde dosis humor die past bij Hans Anders. De 3=1-actie lijkt te mooi om waar te zijn, maar toch is het zo.'
De regie van de campagne was in handen van Sjors Baarveld en de fotografie is verzorgd door Ron Gessel. De stem van Hans Anders komt van Birgit Schuurman. Hans Anders, onderdeel van moederbedrijf Nexeye, heeft zo'n 250 winkels in Nederland.
Credits:
Adverteerder/klant: Hans Anders - Laurens Mauquoi, Linda van de Wiel
Bureau: Vengean
Productie: Kxrxt
Mediabureau: Initiative Media
Sound: Studio Levalo
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid