Overslaan en naar de inhoud gaan

Upfront kopieert iconische Heineken-commercial: 'Onvoldoende voor originaliteit'

Jeroen van de Sande, medebedenker van de Walk-in Fridge, reageert.
upfront
De Walk-in Fridge van Hei... ehhh Upfront.
upfront
De Walk-in Fridge van Hei... ehhh Upfront.

'De reclame die ik altijd al heb willen naspelen.' Zo opende Harro Schwencke, medeoprichter van Upfront, maandag een LinkedIn-post over de nieuwe commercial rond acht nieuwe zuivelproducten van het sportvoedingsmerk dat sinds kort in de Albert Heijn-schappen ligt.

Beter goed gejat dan slecht verzonnen, moet hij gedacht hebben, ware het niet dat de post een stortvloed aan positieve, maar ook negatieve reacties opleverde. 'Niet origineel', 'weinig chique' en 'plagiaat' waren enkele comments van vakgenoten. Schwenke heeft de post -vermoedelijk vanwege de kritiek- inmiddels verwijderd. Vragen van Adformatie heeft hij vooralsnog niet beantwoord.

In de video, die op social media intussen al miljoenen keren is bekeken, is de beroemde Walk-in Fridge-commercial van Heineken door Upfront nagebootst. De originele commercial van het biermerk uit 2009 draait om een vrouw die haar vriendinnen vol trots haar nieuwe walk-in closet tentoonstelt. Niet veel later reageert een bevriende groep mannen in hetzelfde huis even zo hysterisch, met het enige verschil dat zij een Walk-in Fridge (tot de nok gevuld met Heineken-bier) betreden.

related partner content for mobile comes here

Inloop-sportkledingkast

In de verwijderde LinkedIn-post schreef Harro Schwencke van Upfront: 'We hebben lang gespeeld met het concept. Willen we er een ander einde aan geven, willen we het begin veranderen? Maar elke verandering zou afbreuk aan de video doen. Uiteindelijk besloten we dat het juist het sterkst zou zijn als we de reclame zoveel mogelijk één-op-één zouden namaken en alleen de inloopkast zouden omtoveren tot een inloop-sportkledingkast, waarbij de Walk-in Fridge werd gevuld met onze nieuwe producten.'

De originele Heineken-commercial, bedacht door het veelbekroonde duo Jeroen van de Sande en wijlen Jorn Kruijsen (destijds werkzaam bij TBWA\Neboko), is ruim vijftien jaar later nog steeds wijdverbreid bekend en geliefd onder zowel vakgenoten als consumenten. De commercial wist onder meer een Gouden Loeki, Zilveren Effie en Gouden Leeuw in Cannes te winnen.

Backlash

Jeroen van de Sande, tegenwoordig executive creative director bij Alfred, tilt niet al te zwaar aan de kwestie. 'Je output als reclamemaker is tegenwoordig hartstikke vluchtig', zegt hij. 'Wat je vandaag heel trots op LinkedIn zet, is over een jaar meestal alweer vergeten. Dat onze commercial na vijftien jaar blijkbaar nog steeds in het collectieve geheugen van jonge reclamemakers zit, kan ik alleen maar zien als een groot compliment.'

'Wat je vandaag trots op LinkedIn zet, is over een jaar alweer vergeten'

Jeroen van de Sande

Van de Sande denkt dat de makers stiekem gerekend hadden op 'een beetje backlash' en de daaruit voortkomende aandacht. 'Missie geslaagd, lijkt mij. Wel een onvoldoende voor originaliteit, maar een tien voor opvallen. En dat is tegenwoordig al heel wat.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in