Overslaan en naar de inhoud gaan

Rabobank keert na twaalf jaar terug als wielrensponsor; ook breedtesport, kunst en muziek profiteren mee

Na jaren sponsorbeleid gericht op zichtbaarheid, verschuift de focus van de sponsoring van Rabobank nu meer naar activatie.
Voor aalle activatie rond festivals en evenementen is Kumpany verantwoordelijk
Door naast topsport ook in te zetten op breedtesport, wil Rabobank maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
Voor aalle activatie rond festivals en evenementen is Kumpany verantwoordelijk
Door naast topsport ook in te zetten op breedtesport, wil Rabobank maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
  • Rabobank gaat langdurig sponsorcontract aan met o.m. Team NL, Boymans van Beuningen en Mojo
  • Rabobank kiest na het dopingschandaal van twaalf jaar geleden opnieuw voor de wielersport
  • De activatie rond evenementen en muziekfestivals is in handen van Kumpany
  • Lees ook: Rabobank lanceert nieuwe campagne en pay-off: ‘Onze bank’

‘Het gaat ons niet alleen om zichtbaarheid, maar om echte betrokkenheid,’ zegt Chris Kersbergen, Head of Brand bij Rabobank.

related partner content for mobile comes here

Met de ambitieuze nieuwe sponsorstrategie versterkt de bank haar rol als partner van sportend Nederland. Het sponsorpakket omvat de terugkeer naar de wielersport als shirtsponsor van Team Visma | Lease a Bike, de uitbreiding van het partnerschap met TeamNL en een intensievere samenwerking met de hockeysport. Daarnaast betreedt Rabobank ook de culturele sector met partnerships in muziek en kunst, waaronder een samenwerking met MOJO en bestendiging van de samenwerking met het Depot Boijmans Van Beuningen.

Een terugkeer naar de wielersport

Na een afwezigheid van twaalf jaar, mede door de dopingaffaires in de sport, keert Rabobank terug in de wielersport. ‘We hebben destijds afscheid genomen omdat het te ver over de grens ging en het vertrouwen er niet meer was. Maar net als in de sport zelf is dat vertrouwen stapsgewijs teruggekeerd,’ vertelt Head of Brand Chris Kersbergen. De hernieuwde betrokkenheid past binnen de bredere strategie van de bank om sportparticipatie te bevorderen en jong talent te ondersteunen.

‘De liefde voor wielrennen is bij Rabobank eigenlijk nooit weggeweest,’ voegt Jan Paul de Wildt, eigenaar van activatiebureau Kumpany, toe. Zij wonnen vorig jaar de pitch voor alle activatie rond het sponsorprogramma. ‘Wij hebben de pitch gewonnen om het volledige sponsorprogramma te begeleiden en activeren. Dit is een mooie kans om sponsorships echt tot leven te brengen en merkactivatie op een hoger niveau te tillen.’

De Wildt ziet Rabo’s terugkeer naar de wielersport als een logische keus: ‘Wielrennen is een oer-Hollandse sport en de Rabobank zit diepgeworteld in de geschiedenis van de Nederlandse wielersport. De stap om zich weer te verbinden aan een topteam past perfect binnen hun bredere comeback rondom TeamNL en de Olympische sporten.’

Brede sponsoring: van hockey tot festivals

Naast de sponsoring van TeamNL en wielrennen, blijft Rabobank actief binnen het hockey en investeert het in nieuwe initiatieven. ‘We gaan van één flagship-sponsoring rond hockey naar drie flagships: hockey, TeamNL en wielrennen,’ aldus Kersbergen. ‘Zo creëren we een eventkalender die al onze klantgroepen aanspreekt, van vermogende relaties tot sportclubleden.’

Rabobank richt zich daarnaast op de festivalwereld en heeft een partnership gesloten met Mojo. ‘We waren eerder al actief op Lowlands met initiatieven zoals Brasserie 2050, waar we de toekomst van voeding onder de aandacht brachten,’ zegt Kersbergen. ‘Nu keren we terug met een vernieuwde aanpak. We hebben gave ideeën die echt waarde toevoegen aan de festivalbeleving. Die maken we samen met MOJO later bekend.’

Specifiek voor de samenwerking met MOJO betekent dit dat Rabobank de officiële payment partner wordt van diverse festivals, waaronder Pinkpop en Down The Rabbit Hole. ‘Festivals gaan allemaal over op cashless betalen, en Rabobank speelt daarin een grote rol,’ licht De Wildt toe.

Meerjarig commitment aan activatie

Kumpany is mede verantwoordelijk voor de activatie, dacht actief mee over de sponsorstrategie en zat in het ‘deal team’.. ‘De afgelopen maanden hebben we bijgedragen aan de strategie: met wie ga je partnerships aan en wat moet dat opleveren voor het merk? Nu zijn we activatieconcepten aan het ontwikkelen en gaan we dat de komende maanden produceren,’ aldus De Wildt.

Rabobank heeft zich voor langere tijd gecommitteerd aan deze partnerships. ‘Dat is typisch Rabobank,’ zegt Kersbergen. ‘Als Rabobank ergens instapt, doet ze dat met een langetermijnvisie. Dat biedt stabiliteit en continuïteit, zowel voor de betrokken sportbonden als voor ons activatiebureau.’

Meer dan alleen sponsoring

Volgens Kersbergen gaat het Rabobank niet alleen om sponsoring, maar om het versterken van de maatschappelijke rol van sport en cultuur. ‘We ondersteunen niet alleen de topsport, maar ook de breedtesport. We helpen bijvoorbeeld met initiatieven zoals de Rabo ClubSupport-campagne, waarbij jaarlijks miljoenen euro’s naar lokale sportverenigingen gaan.’

De bank ziet ook een bredere verantwoordelijkheid nu de overheid zich deels terugtrekt uit sport- en cultuurfinanciering. ‘We begrijpen dat de overheid zich terugtrekt, maar willen voorkomen dat sport en cultuur hieronder lijden. Sport verbindt mensen, net zoals muziek en festivals dat doen. En als coöperatieve bank geloven wij in de kracht van samen,’ stelt Kersbergen.

Met deze brede strategie hoopt Rabobank een blijvende impact te maken. ‘Niet de podiumplek of het goud telt, maar de weg ernaartoe. Van een kind dat bij een club begint tot een topsporter die zich ontwikkelt. Die hele beweging willen wij ondersteunen,’ aldus Kersbergen.

De eerste zichtbare uitingen van de nieuwe activatiestrategie zullen deze zomer te zien zijn. ‘Houd de festivals en sportevenementen goed in de gaten,’ besluit De Wildt. ‘We gaan iets bijzonders neerzetten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Adriaan Oomen

Tuurlijk zegt de sport dat ze nu echt echt echt wel schoon is. Dat zeiden ze destijds ook... Kortom: l'histoire se répètes

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in