Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe op te vallen in een zee van pixels

Het internet heeft van iedereen een creator gemaakt, hoe kan het dan toch dat merken hier lijken te veranderen in eenheidsworst?
Lucas Nutbey
Lucas Nutbey, strategy director bij Dept
Lucas Nutbey
Lucas Nutbey, strategy director bij Dept

Het internet is - ondanks al haar tekortkomingen - een fantastische plek. Je kunt er oneindig veel mensen aan je binden door video's te maken waarin je de langste achtbaan ooit in Rollercoaster Tycoon bouwt, met wildvreemden uit vliegtuigen springen in een zelfgekozen prinsessenpak om een potje oorlog te voeren met een paar pubers uit - noem eens een dwarsstraat -  Slovenië. Of jezelf volledig verliezen in het laten groeien van het social media account van je huisdier. Het internet heeft van iedereen een creator gemaakt, hoe kan het dan toch dat merken hier lijken te veranderen in eenheidsworst?

related partner content for mobile comes here

Kun jij je de laatste keer herinneren dat je een online advertentie zag die je mondhoeken deed krullen, of dat je een e-mail van een merk ontving waar je echt even voor bent gaan zitten? Zelfs de social strategie van veel merken lijkt zich te beperken tot grappige inhakers en memes. Kop op jongens, dit kan en moet beter. Niet op de laatste plaats omdat de komende jaren consumenten naar verwachting alleen maar meer tijd online zullen doorbrengen en het nog belangrijker wordt om juist hier gezien te worden en geliefd te zijn. Om op te vallen in een zee van pixels en content zullen we ervoor moeten zorgen dat ieder kanaal en interactie eigen en herkenbaar is. 

Advertentie

Het internet is een rommelige plek en consumenten gedragen zich zo ook. Die goed uitgedachte marketingfunnel - met duidelijke doelen en rollen per fase - blijkt in de werkelijkheid vaak niets meer dan een theoretisch idee.

Rondsurfende consumenten hebben lak aan een e-commerce-website die vooral als saleskanaal is bedacht en gebruiken het doodleuk om inspiratie op te doen, terwijl ze juist je social kanalen precies andersom gebruiken.  De oplossing is even fundamenteel als saai, merken moeten zich anders organiseren. Het traditionele onderscheid tussen merk, performance en sales werkt niet. 

Marketeers zullen zich dus moeten bemoeien met alle fasen en kanalen in de funnel en in staat zijn hier vanuit merk en communicatie invulling aan te geven. Dit vraagt om een intensieve en innige samenwerking met andere disciplines en daarmee de wil om je eigen kennis te verbreden en manier van werken aan te passen.

Voor wie nu zuchtend achter zijn of haar scherm zit, zie het positief. Het biedt de kans om boven afdelingen uit te stijgen om ervoor te zorgen dat het geheel groter wordt dan de som der delen. Dit zorgt ervoor dat marketing een leidende rol kan spelen in het op sleeptouw nemen van de rest van de organisatie en daarmee de - vaak zo gewenste - strategische vragen die hierbij horen.  En laten we eerlijk zijn. Als miljoenen mensen hun spaarzame vrije tijd gebruiken om content voor het internet te maken - hoe vervelend kan het dan echt zijn? 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in